From London...with love

Chocolade en de uitstraling van luxe gaan hand in hand. Een gestileerde verpakking met gouden letters et voilà de illusie van kwaliteit is gewekt. 
London Chocolate voldoet aan alle criteria en dat maakt de verwachtingen hooggespannen. 


Chocolademakers moeten heel veel keuzes maken gedurende het productieproces. De makers van London Chocolate hakken vroeg in het proces een knoop door: zij wijden zich geheel aan het genre van de twee-ingrediëntenreep. Door deze keuze vallen allerlei opties verderop in het proces uit, want twee-ingrediëntenrepen kennen slechts cacao en suiker. In de craft-choclate-beweging geldt dit genre als het hoogst bereikbare, het verlangt veel technische beheersing. Daartegenover zou ik willen stellen dat in deze beperking ook een element van gemakzucht schuilt. Wanneer melkchocolade, inclusies of vullingen zijn uitgesloten, is ook het hele aspect van smaakcombinaties uit de instrumentendoos van de chocolademaker verdwenen. 
Maar goed, met maar twee ingrediënten is de keuze van de cacaobonen essentieel. Kijk ik op de website van London Chocolate, dan zie ik veel bekende namen en niet al te veel verrassingen. Toch heb ik twee repen weten te vinden waarbij de kleine lettertjes exclusiviteit beloven. 

-London Chocolate, Dominican Republic, Pure Criollo, La Magdalena, 70%. De Magdalena plantage is onderdeel van het Rizek Cacao S.A.S imperium. Dit bedrijf dat we vooral kennen van het merk KahKow bezit een hele verzameling aan plantages in de Dominicaanse Republiek. Door een systeem van centrale fermentatie van de cacao van al deze cacaoplantages kunnen zij een heel pallet aan smaakprofielen aan de chocolademakers aanbieden.  
De geur van deze reep is die van karamel en bruin, rijp fruit. De reep voelt vettig aan, de krak is enigszins een plop. Rijk en zwaar is de smaak, gebrande amandelen proef ik, met karamel een vaag vleugje kaneel en krenten. Ja dit is een heel complexe reep. Jammer wel dat de nasmaak net wat naar het verbrande omkiept.      

-London Chocolate,Venezuela, Porcelana, Lake Maracaibo, 90%. Over de herkomst van deze cacao valt niet veel informatie te vinden. Over het importeren van producten uit Venezuela ken ik de nodige cowboyverhalen. Dus zonder specificatie van plantage of cacaoboer vragen de makers van London Chocolate ons om het nodige vertrouwen met als gevolg dat ik sceptisch blijf. 
De geur van deze reep is scherp met een houtkarakter. De reep voelt droog, de krak is droog en tot slot is mijn mond droog. De smaak die ik tussendoor heb beleefd is wel interessant. Florale aroma's geven deze reep wat licht, terwijl daaronder toch een kern van zuur te vinden is. Even lijkt het of ik sinaasappel proef, maar dan neemt de sterke houtsmaak het weer over. Ook bij deze reep krijg ik de indruk van net te hard geroosterd, zeg maar: bijna verbrand. De nasmaak is dan wel eindeloos.  
 















     

Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Ghana, of de chocolatier zonder cacao