It's like...of: In de community

Er zijn ontelbaar veel thema's denkbaar waar mensen zich rondom kunnen verzamelen, bijvoorbeeld chocolade. Zo'n verzameling mensen wordt dan in goed Nederlands een community genoemd. Vaak hebben deze community's rituelen die voor binding in de groep zorgen. Het ritueel dat de bean-to-bar-community samenbrengt is de tasting, ook al zo goed Nederlands. Het fijne aan een community is dat de leden elkaar helpen aan dat wat nodig is voor hun ritueel en binnen de bean-to-bar-community draait alles natuurlijk om chocoladerepen. 

Zo heb ik de afgelopen maand het geluk gehad een pakketje repen vanuit de Verenigde Staten te mogen ontvangen. Met dank aan Geneviève Leloup van Chocomotions, zij koos voor mij Amerikaanse repen uit het assortiment van de Cocoa Store in New York. Ik ga de repen gezellig online met haar proeven en dan onze ervaringen uitwisselen. Mijn grootste uitdaging daarbij is mijn vocabulaire. Niet iedereen proeft hetzelfde dat is een gegeven waarmee je hebt te dealen, ook als je tasting-genoot dezelfde taal spreekt. Maar wanneer je de fijnheden van een smaak wilt bespreken in een vreemde taal, blijkt dat je niet altijd de finesses van die taal beheerst. Gelukkig worden in veel talen, zowel in het Engels als ook in het Nederlands, smaken associatief benoemd. Ik zal dus vaak: "It's like.." gebruiken, een frase die de Amerikanen minstens elke tweede zin lijken te gebruiken. 

Uit het New York pakketje kies ik de twee repen die honderd procent Amerikaans zijn, namelijk de Hawaii-repen. Deze eilanden zijn de enige plek in de VS waar cacao groeit en waar ook flink wat chocolademakers zijn. 
Maar niet elke plantage-eigenaar maakt zijn eigen repen. Want let op: Lydgate Farms is een familiebedrijf in vijfde generatie op het eiland Kauai. Op deze 46 hectare grote farm worden naast cacao ook vanille en honing geproduceerd. Lydgate Farms laat zijn repen maken door het ons bekende Manoa Chocolate. Voor de reep die voor me ligt, is zeezout als toevoeging gekozen, daar is geen gebrek aan op Hawaii.
Daartegenover staat Valley Isle Chocolate, weliswaar ook een familiebedrijf, maar zij zijn tot nu toe alleen werkzaam als chocolademakers. Zij produceren pas sinds 2021 chocoladerepen op het eiland Maui waarvoor ze bonen kopen van verschillende plantages op het eiland. Zelf hebben ze ook acht hectare cacao aangeplant, daar is echter nog geen bruikbare oogst vanaf gekomen. Ze geven aan te gaan experimenteren met cacao-importeren, iets wat ik uit ecologisch oogpunt onbegrijpelijk vind.

- Lydgate Farms, 70% Dark, Hawaiian Sea Salt. Deze reep ziet er mooi uit, de krak klinkt vrij hol. De geur is behoorlijk scherp citroenachtig. De reep smelt erg makkelijk. Ik ben erg verbaasd over de smaak die mij ertoe brengt de ingrediëntenlijst na te lezen. Er is geen aroma aan toegevoegd, alleen zeezout. Laat ik proberen de smaak te beschrijven, it's like: een directe inslag van etherische bloemenolie, kamperfoelie. Daarna overvalt mij het weeïge, waterige gevoel dat zout mij altijd geeft. Tot slot laat deze chocolade een haast kunstmatige smaak achter in mijn mond alsof ik in plaats van iets organisch juist een zeer artificieel testresultaat heb geproefd.    

- Valley Isle Chocolate, Oahu North Shore, 70% Dark. Deze veertig grams reep ruikt indrukwekkend zoet en karamellig. De kleur is vrij licht en de krak solide. De reep voelt vettig aan en kleeft aan mijn handen. De smaak is zo mogelijk nog zoeter, rozijnen, karamel en noten staat er op de verpakking en dat is ook wat je krijgt. Vergeet florale aroma's, denk niet aan een fris zuur, dit is een zoet romige chocolade waar je geen vragen bij moet stellen. Zo zou ik geen naam kunnen geven aan de nootachtige smaak...geen walnoot, geen hazelnoot, gewoon noot. De nasmaak is, hoe kan het anders: zoet.  

Het is prachtig dat op Hawaii cacao groeit, maar de wildgroei aan chocolademakers op deze afgelegen eilanden maakt hun chocoladerepen tot de meest CO₂ belastte levensmiddelen ter wereld. Een biologisch afbreekbare verpakking is dan pure green washing en de claim van ethisch cacao (Valley Isle) waag ik te betwijfelen. 












  
  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Ghana, of de chocolatier zonder cacao