California dreaming

Als de Amerikaanse droom ergens thuis is dan wel in Californië. Ik ben er nooit geweest, maar naar mijn mening is het de plaats waar dromen nagejaagd en soms tot werkelijkheid worden. 


Voor chocoholics komen een paar bekende namen uit deze staat. Dandelion Chocolate is een lichtend voorbeeld voor de craft-chocolate beweging, maar zeker zo inventief vind ik Twenty-four Blackbirds dat echter op de schaal van volume en kapitaal vele malen bescheidener is. 
Deze week proef ik een andere Californische maker: Parliament Chocolate uit Redlands. Ryan en Cassi Berk zijn de mensen achter dit merk. Zij maken niet alleen chocolade, Ryan is vooral bekend vanwege zijn cacaoplantage in Thailand. (De reep die hij van deze cacao maakt heb ik al enkele malen besproken). Maar ik heb nu een paar andere repen voor me liggen die dit echtpaar met hun team maken. Verrassingen zitten er niet tussen, alle cacao soorten ken ik van andere chocolademakers. Wel een vreemde eend in de bijt is de ice-cream/ milk bar. Ryan is ook eigenaar van ijsfabriek "a la Minute" en dat bracht hem ertoe zijn chocolade-ijs weer tot een melkreep om te vormen. Wat mij betreft kan deze chocoladefantasie dan ook symbool staan voor een Amerikaanse droom in vaste vorm.

Vier repen van Parliament Chocolate dus. Behalve dat de verpakking prachtig is zit er in elk doosje een kaartje waarop wat over de herkomst van de cacao, of de plantage staat en een kleine quote van de cacaoboer. 

- Dominican Republic, Zorzal, 70%. Een duidelijk handgemaakte reep met wat luchtblaasjes erin. De kleur is mooi donker, de krak stevig. De geur is voor mij pruimenmousse, zoet en dik. De reep neemt alle tijd om te smelten. De smaak begint met wat mokka en karamel en dat gaat heel lang door, tot er dan toch wat hout in de smaak komt dat uiteindelijk in een zee van zoet verdwijnt. Voor mij zit er iets oranjes in de smaak, maar zeker geen citrusfruit. De nasmaak is wel wat stoffig en droog. 

- Honduras, Wampusirpi, 70%. Dit is pas echt donkere chocolade. De krak is strak en scherp. De geur is voor mij tabak en paddenstoelen. Makkelijker dan gedacht smelt deze reep en ooh.. ik vind 'm heerlijk. Dit is een smaak die plantaardig is, paddestoelen, mos en aardse tonen. ik moet denken aan donker bier, maar vooral zoet bier. Geen scherp randje aan te ontdekken met een eindeloze nasmaak.

-Tanzania, Kilombero Valley, 70%. Dit is natuurlijk cacao van Kokoa Kamili, het centrale fermentatie bedrijf waar meer dan drieduizend cacaoboeren hun natte bonen aan verkopen. De kleur van de reep is dan ook het typische Kamili rood. Mooie strakke krak. De geur heeft een beetje balsamico-aroma, en ook wat van een framboos/ Haribo-snoepgeur. De  reep is behoorlijk vettig en smelt zo weg op de tong. Zoete dikke snoepchocolade, nergens iets bitters of scherps te proeven, wel wat fris fruit aroma's als de framboos en verder vette chocolade...vet lekker, maar mij haast te zoet. De nasmaak is niet indrukwekkend. 

- Ice Cream/ Milk Bar. We hebben het hier over een cacaofantasie, het cacaopercentage staat dan ook niet aangegeven. De ingrediënten zijn: cacao, suiker, room, magere melk, eigeel, zoete room en karnemelk. 
Tja, wat moet ik zeggen: een lichte kleur, een luchtige substantie, zoet... oh zo zoet! Wellicht een droom voor Amerikaanse kinderen, maar voor mij had deze geen werkelijkheid hoeven worden.








  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Ghana, of de chocolatier zonder cacao