Iets voor erbij?

Is chocolade iets voor erbij?
Koffie en thee, we combineren ze maar al te graag met iets erbij. Al brengen beide drankjes an sich al een hele cultuur met zich mee, bijkletsen doe je onder het genot van een drankje aangekleed met een traktatie. Taartjes zijn natuurlijk de meest feestelijke aanvulling, gevolgd door zaken als brownies, koffiebroodjes en koekjes. Maar hoe zit dat met chocolade? 


Ze zijn populair: tastings waarbij koffie en chocolade aan elkaar gekoppeld worden, maar momenteel vooral thee met chocolade. Met deze drie productgroepen, koffie, thee en chocolade valt dan ook goed te spelen wat betreft smaken en aroma's die elkaar versterken, aanvullen, overlappen of juist contrasteren. 
Maar dan kijk ik rond in de vaderlandse horeca: een schaaltje bonbons kom ik nog wel eens tegen, maar de optie van een stuk goede chocolade is toch zelden als lekkers op de kaart te vinden. Ik weet dat de mannen van Heinde & Verre chocolade  hun verpakking met twee repen graag zien als mogelijkheid om een goede reep chocolade te kunnen delen bij een kop koffie en er daarna een mee naar huis te nemen. Maar elk restaurant waar zo'n soort optie niet te vinden is blijft een gemiste kans, want volgens mij is chocolade de ideale begeleider van zowel koffie als thee. Chocolade is wellicht minder feestelijk dan taart bij de koffie, maar het is zeker een stuk gezonder en voor dagelijks gebruik uitermate geschikt. Volgens mij celebreert menigeen dan ook thuis een van deze combinaties als hoogtepunt van de dag, maar ze zijn niet verkrijgbaar buiten de deur, 

Opvallend is dat omgekeerd, chocolade als drank, een stuk moeilijker te combineren valt met iets lekkers erbij. Dit is volgens mij een van de belangrijkste redenen waarom drinkchocolade het heeft moeten afleggen tegen koffie en thee. Misschien hebben de makers van Fjåk Sjokolade en Svenska Kakao de zelfde overweging gehad, de vlucht naar voren gekozen en dat iets erbij gewoon in hun reep gestopt. Ik ga maar eens proeven hoe dat smaakt.

- Fjåk Sjokolade, Carrot cake, White chocolate. Ik heb de verpakking erop nagelezen, er zit gewoon melkpoeder in deze reep, maar de geur is voor mij geitenkaas. Als ik deze verwarring voor mezelf probeer te verklaren kom ik uit op drie componenten, cacaoboter, citroenschil en kaneel, die hier samen voor mij deze vreemde geurimpressie oproepen. De reep heeft een goede krak, net niet zacht. Bij het smelten op mijn tong is de geitenkaasindruk een stuk minder, de suiker doet hier zijn werk goed, maar al met al kom ik niet op carport cake uit. Kaneel is een moeilijke smaakmaker merk ik weer eens want, al met al gaat die makkelijk overheersen, zoals ook hier het geval is. Het mondgevoel...vettig -dat mag geen verrassing zijn- maar ook wat zanderig en dat is toch echt niet nodig. Snoepgoed, maar ik hoef dit niet echt ergens bij.

- Svenska Kakao, Coffee Break, Cinnamon bun & Coffee, Milk chocolate, 52%. Als eerste krijg ik de koffiegeur in mijn neus, maar met de kaneel daar vlak achteraan. De reep voelt wat dun aan, breekt wel makkelijk, maar een echte krak krijg ik niet te horen. Als sneeuw voor de zon, zo snel smelt deze reep. Ook hier is het mondgevoel wat fijn zanderig, maar oooh de smaak!!! Ja, hier moet ik de makers toch echt een compliment maken want wat is deze reep mooi uitgewerkt. De kaneel gaat nu eens niet over alles heen en de koffiesmaak is niet te zwaar aangezet. Ook de chocolade kan hier nog een woordje meespelen door een licht sinaasappelzuur toe te voegen en niet door de koffie overruled te worden. Balans in een reep vinden is niet eenvoudig, maar hier toch echt goed uitgewerkt. Alhoewel mijn smaak niet zoet als eerste voorkeur heeft, wil ik deze snoepreep toch echt aanbevelen. Doe dit jezelf eens aan en bij deze reep hoeft er echt niets bij. Een dark milk reep die puur goed te genieten is.

 














Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief