Cacao uit de EU?

Landsgrenzen zijn op zich symbool van de beperkte menselijke fantasie. Door staatkundige verwikkelingen kunnen ze soms tot de merkwaardigste constructies leiden. Zo heeft het eiland La Réunion de status van een Frans departement en is zodoende onderdeel van de Europese Unie, al ligt het zo'n negenhonderd kilometer ten oosten van Madagaskar. En ja hoor, hier groeit dus cacao, originele Europese cacao.


Maar, stel je er niet al te veel van voor. In deze video legt Richard Lauret, de man achter het merk Les Cabosses Ailées, uit dat zijn productie van single origin La Réunion repen zich tot zo'n 600 stuks per jaar beperkt. Cacao is namelijk geen landbouwproduct van enige betekenis op dit vulkanische eiland. Wel wat ananas en koffie, maar vooral suiker is een belangrijk gewas op dit stukje Europa. (Ooit stond vanille op de eerste plaats, tot 1848 heette dit eiland dan ook Île Bourbon). Maar goed, suiker dus: Richard Lauret gebruikt de Réunion suiker in zijn repen. Cabosses moest ik even opzoeken, maar blijkt het woord voor cacaopod's te zijn, daarmee staat de naam Les Cabosses Ailées voor zoiets als "De gevleugelde cacaopod's". 
Helaas heb ik geen single origin La Réunion reep kunnen bemachtigen, maar wel drie andere repen die deze bean-to-bar chocolademaker op La Réunion produceert. Bij twee van mijn  repen is de cacao afkomstig van Madagaskar: single origin Trinitario uit de Sambirano vallei. De derde reep heeft Ghana als land van oorsprong. Ik laat me graag verrassen.

Les Cabosses Ailées 70%: de reep ziet er vrij dik uit, heeft een behoorlijk donkere kleur en de krak is luid. Meteen komt er een vrij zoete zoethout geur op me af, vermengd met wat Marmite en natte bladeren. Het mondgevoel is vrij grof en droog. De smaak zou ik agressief willen noemen, met een bijna brandend scherpe zoethoutsmaak die ik als onaangenaam ervaar. Er zit ook een serieus zuur in deze reep, maar ook hierin is naar mijn mening geen goede balans gevonden. Kort en scherp zijn karakteristiek voor de aroma's in deze reep. Ook de nasmaak is niet van lange duur.

Les Cabosses Ailées 80%: Deze reep is helaas van hetzelfde laken een pak. Al kom ik er hier niet omheen te vermelden dat de scherpte van de smaak haast het niveau van de rook van zware shag bereikt. Niet mijn reep.

Les Cabosses Ailées 100%: Deze reep is dus van andere cacao gemaakt en dat ruik je meteen. Deze  biologische Ghanese cacao heeft een "dubbele fermentatie" ondergaan. Wat ik me daar precies bij moet voorstellen weet ik niet, maar de geur van muesli, granen en zoet fruit zijn een welkome afwisseling. De reep is vrij dik, de kleur niet al te donker en in de mond heb ik toch weer dat grove gevoel. Smaak... langzaam krijg ik beelden van droog stro met wat krenten erin verstopt en verder vooral goedkope koffie. De nasmaak is voor een honderd procent reep opvallend kort.

Helaas, niet alles wat je van ver haalt is ook werkelijk lekker. 

  












  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief