Fris groen

Overal om me heen zie ik fris groen. Elke lente verwonder ik me opnieuw over al die energie die een beetje meer zonlicht in de natuur laat vrijkomen. Een nieuwe lente en een nieuw geluid, dichtte ooit Gorter. Maar hoezeer ik ook van de lente geniet, zij is een voorbode van de komende zomer en zo gezien een vooraankondiging dat het chocoladeseizoen ten einde loopt. 


Na Pasen, een soort van afsluitend hoogtepunt, zien de retailers met het stijgen van de temperatuur onze chocoladehonger steeds verder afnemen. Voor velen onder ons past een zoete vettigheid als chocolade nou eenmaal niet goed bij warm weer. Vreemd eigenlijk, want cacao is een tropische vrucht. Hoe kun je je, als chocoholic, voorbereiden op de komende zomer? 
In de zomer geniet ik het meest van repen die veel fruitsmaken en weinig suiker hebben dus hoge percentages cacao. Belangrijk is je repen op tijd in te kopen, want transport boven de 25ºC kan fataal zijn voor een mooie reep. Verder is een kleine wijnkoelkast kopen, om daarin je mooie repen gedurende de warme dagen te  bewaren, de beste oplossing voor een chocoladeverslaafde. 
Een andere mogelijkheid om aan je cacaobehoefte te voldoen is het bezoeken van festivals. Helaas gaat deze zomer het Chocoa Festival nog digitaal plaatsvinden, maar er zijn weer live chocoladefestivals. Zelf ga ik begin augustus het Eurobean Festival weer bezoeken. Een klein festival georganiseerd in het kasteel van Rochsburg (DE), de thuisbasis van Choco del Sol. Andere opties zijn een fijn bezoek aan chocolade musea. Ik noem er een paar: Chocolademuseum MiddelburgChoco Story BrusselSchokoladenmuseum Köln. De meest voor de hand liggende optie voor een chocoholic in de zomer is natuurlijk chocolade-ijs. Ik ben er gek op, maar qua zoetheid zal menig ijsje een reep pure chocolade zeker overtreffen. Vraag je plaatselijke ijsboer vooral eens naar welke cacao hij gebruikt. Een goede ijsmaker kan je een antwoord geven en heeft ook zeker meerdere chocolade-ijssoorten in zijn assortiment. 
Tot slot: Cacao-juice is zeker in de zomer een optie. Ik adviseer Pacha de Cacao. Dit heerlijk frisse drankje is in pure vorm een delicatesse, gemengd met gin maakt het elk zomerfeest tot een succes. Nadeel voor de chocoholic: hoe lekker ook, cacao-juice smaakt niet naar chocolade. 
Al met al hoeft dat frisse groen dus niet het einde van je cacaogenot te betekenen. Sommige chocolademakers weten zelfs fris groen met chocolade te combineren. Zo proef ik deze week een reep van Standout Chocolate waarvan niet alleen de verpakking fris groen is. Deze reep is ook een nieuw geluid in chocolade land, althans dat was in 2020 het geval. Toen won deze Zweedse maker bij zowat elke wedstrijd prijzen met deze reep. (Ik loop dus wat achter.) Het bijzondere aan deze reep is de toevoeging van fris groene naalden van de fijnspar. Deze naalden zijn een bron van vitamine C, ik voeg een link toe, waar je kunt nalezen hoe dit ingrediënt verwerkt kan worden. Aangezien de fijnspar een inheemse soort is in Zweden past deze toevoeging goed in de serie Nordic Nature van deze chocolademaker. Jammer is wel dat op de verpakking niet vermeld wordt welke cacao gebruikt wordt. Met enig zoeken op de site vinden we een oude bekende: Öko Caribe uit de Dominicaanse Republiek. 
 
Standout Chocolate Spruce Shoots 66%: De geur is zeer intens en ruikt naar te zoete rodevruchtenjam. Wel ruik ik er de belofte van een verrassend zuur in. De reep is vrij licht van kleur, terwijl er toch geen melk is toegevoegd. Hoeveel dennennaalden er nu werkelijk inzitten blijft mij een raadsel. De krak is helder, al kruimelt de reep wel behoorlijk. Eenmaal op mijn tong, is de smelt geweldig. Heerlijk crèmig verspreidt de frisheid zich door mijn mond. Deze frisheid heeft het aroma van framboos maar is in het zure element vele malen intensiever.  Het zure lijkt zelfs even de overhand te nemen, om dan net op tijd toch op te gaan in de cacaosmaak. Deze cacaosmaak biedt als tegenwicht een haast kaneel-achtige droogheid. De smaakcombinatie als geheel maakt op mij de indruk van vurenhout en dat klopt dan ook precies met waar de fijnspar voor verbouwd wordt. Hoe bijzonder de smaak sensatie ook is, de nasmaak is in verhouding niet heel lang. Opvallend: tijdens het proeven heb ik een vrij droog mondgevoel, na het wegsmelten loopt mij letterlijk het water in de mond. Mooie fris groene reep voor een zomerse dag.









Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief