Uit de chocoladebibliotheek: Peru

Ik heb een chocoladebibliotheek. Dat klinkt niet alleen beter dan chocoladevoorraad, er zit ook nog een idee achter, namelijk: ordening. Ik probeer niet alleen te ordenen op datum, om repen niet vergeten en dan over de datum raken, ik zet de repen vooral op thema bij elkaar zodat ik vergelijkingen kan maken. De scheidslijnen die ik daarbij hanteer zijn niet melk, wit, puur. Ik sorteer meer op: wel of geen inclusies en op chocolademakers, maar het meest bepalende is toch de cacao-origine. Met dit ordeningsprincipe neemt Peru natuurlijk een vast plaats in binnen mijn bibliotheek, het muggenziften gaat pas daarna beginnen. Ik geef een voorbeeld:


Ik heb nu twee repen voor me liggen, een van het Noorse merk Vigdis Rosenkilde en de tweede van het Peruaanse Ura Chocolates. Beide hebben voor hun reep cacao uit Peru gebruikt en zo heb ik ze ook in mijn bibliotheek bewaard, maar dan begint dat muggenziften.

Op De Noorse reep staat: Vigdis Rosenkilde, Piura Blanco Kakao, 60%, Dark Milk.  De gebruikte cacao komt dus uit de regio  Piura en het betreft de plaatselijke witte Criollo variant. Daarvan is een hoger cacaopercentage gebruikt dan in een industriële pure reep en minder suiker, ook wel een dark milk reep genoemd. 

Op de Ura reep staat: URA chocolates, 70%, VRAEM 99, Cusco Pichari. Dit is  informatie waarvoor ook ik als gevorderde chocoladekenner even moet gaan zitten. Cusco is de naam van een stad en regio in Peru, Een deel van de regio Cusco ligt dan weer in het gebied dat als VREAM bekend staat. Deze vreemde lettercombinatie staat voor het stroomgebied van diverse rivieren. In dit gebied is het Qori Warmi vrouwen collectief actief en de  Daria Farm is daar weer onderdeel van. Uiteindelijk blijkt de gebruikte cacaosoort dan de naam VREAM 99 te hebben meegekregen. (Let wel: niet alle uit Cusco afkomstige cacao is dus Chuncho cacao.) 

De laatste fase blijft dan het proeven.
- Vigdis Rosenkilde, Piura Blanco Kakao, 60%, Dark Milk. Over deze lichtbruine reep ligt een mooie glans. De krak is strak evenals de breuk. De geur is houtig met een beetje balsamicozuur. De reep smelt erg makkelijk, dus let goed op wat je eigenlijk proeft. De melksmaak is in het begin opvallend duidelijk, ik proef een fris zuur dat lijkt op zure room of geitenmelk. Gelukkig is de reep niet te zoet gemaakt, maar helaas is het cacaobestanddeel in de smaak wel heel kinderlijk vlak. Ik kom niet verder dan een Nesquick imitatie.  Beslist gemaakt met goede bedoelingen, maar overtuigen doet deze reep niet. 

- URA chocolates, 70%, VRAEM 99, Cusco Pichari. De kleur van deze pure reep is veel lichter dan gedacht. De reep is opvallend dun en het breken gaat dan ook supermakkelijk, maar over een krak kan je haast niet spreken, dit is meer vouwen. De geur is een vreemde combinatie van goedkope wijnazijn met een vage smokey-geur. Eenmaal op mijn tong kom ik vreemd genoeg uit bij bramen. Met eerst wat frisheid, ontstaat er langzaam een smaakcocktail in mijn mond van bramen, waaruit dan langzaam een kruidenmengsel zich losweekt en mij achterlaat met de herinnering aan kaneel en een best wel erg zoete nasmaak. Het mondgevoel is net te zandig om pure luxe uit te stralen, maar het is wel een spannende reep. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Een chocolatier die van chocolade weet