Chocolade-vooruitzichten: CHOCOA en veel verder


Vooruit kijken gaat vaak met optimisme gepaard. Voor mij als chocoholic staat CHOCOA 2024 met grote letters in mijn agenda genoteerd. Van 6 tot 11 februari is alles wat op deze wereld met chocolade te maken heeft te gast in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Ik verheug me enorm op het ontmoeten van al die andere chocofielen, chocoholics en chocogekken. 


Maar aan de cacaohorizon gloort niet alleen chocovreugde. Hoe we het ook wenden of keren de klimaatveranderingen in de cacaogebieden worden langzamerhand merkbaar en tot overmaat van ramp verscheen vorige week ook nog een studie van de universiteit van Oxford waarin berekend is dat uitgerekend de productie van pure chocolade op de tweede plaats staat van voedsel met de grootste CO2 voetstap, meer nog dan menig vleessoort. Wij chocoholics weten dat dit niet opgaat voor cacao die in zogenaamde agroforestry systemen wordt geproduceerd. In een vreemde samenhang met deze klimaatveranderingsproblematiek staat dan weer het feit dat een geringere oogst door het veranderende klimaat wel direct tot wereldwijd hogere prijzen voor cacao zorgt. Het is triest vast te moeten stellen dat een overvloedige regenval met schimmelziektes tot gevolg wel handelaren tot verandering dwingt, terwijl het vijftig jaar aanschouwen van menselijk leed, armoede en kinderarbeid dit nooit voor elkaar heeft gekregen. Ik laat het hier verder aan eenieder zelf over om de samenhang tussen geld en moraal te duiden. 
Wat de chocovooruitzichten op de lange termijn betreft, ben ik benieuwd waar de cacaoproductie terecht gaat komen. De dominante positie die Ghana en Ivoorkust nu innemen zal in de toekomst wel afnemen, is mijn verwachting, maar of dit op het niveau van de individuele cacaoboer positief uitpakt betwijfel ik. De vrolijke experimenten met cacao in kassen zie ik toch meer als speelplaats van een enkeling dan als serieuze oplossing voor het veranderende cacaoklimaat.

Wat te proeven als voorpret op het nieuwe chocoladejaar? Ik kies voor Tan Bun Skrati het Surinaamse merk dat probeert de cacaocultuur terug te brengen in een land dat zwaar heeft geleden onder de grillen van moeder natuur. Als tweede pak ik een reep van het Schotse merk Ocelot dat min of meer een andere naam is geworden voor Original Beans, de enige chocolade organisatie die zich van het begin af aan op het behoud van cacaosoorten in combinatie met eerlijke handel heeft geconcentreerd.

- Ocelot, Violet Milk, 50%. Wat dan jammer is aan deze reep is het gebrek aan informatie. Natuurlijk hebben de makers van Ocelot met de keuze van Original Beans als partner de best denkbare keuze gemaakt, maar het prachtige verhaal van de cacao verandert met de verpakking tot een neutrale cacao, geen info wat betreft plaats of soort. Ik gok erop dat voor deze reep de Virunga cacao is gebruikt en dat we het hier dus over Amelonado cacao hebben. De toevoeging die Ocelot heeft bedacht is < 1% aan viooltjes aroma. 
De krak is goed. De geur, ja eerlijk gezegd herken ik de viooltjes niet, maar het florale komt wel naar voren. De reep smelt als een zonnetje en laat een goed vetlaagje in de mond achter. De smaak gaat dan toch wel erg naar de milde bloemetjesweiden. Ik proef de melk duidelijk, een zachte chocolade/mokka smaak, heel veel suiker en dat florale aroma dat aan het einde toch iets teveel etherische olie op mijn tong achter laat. Snoepgoed, maar wel van de beste soort.  

-Tan Bun Skrati, 100%. Dit is andere koek. Trinitario staat op de verpakking en zoals altijd bij deze micro-batch-maker het reep nummer 39/45. De geur is vrij helder, haast etherisch en heeft wel wat weg van een dunne akaziahoning. De kleur is donker evenals de krak. Op de tong heeft deze reep wat tijd nodig, maar dan komt de aardse smaak toch mooi op gang. Voor een honderd procent is dit toch echt zoet te noemen. Opvallend weinig zuur of bitter, ik proef kort een beetje kaneel. De roostering is goed in de hand gehouden, geen verbrande smaak, maar een mooi warmmakend chocoladebitter. Slechts aan het einde komt er een klein beetje astringent/ houtige smaak. Solide.











 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief