Marketing en mooie woorden

Mijn alarmbellen gaan rinkelen als ik mooie woorden op de verpakking van een chocoladereep lees. Lees ik zulke woorden op een verpakking cacaopoeder dan schakel ik ook zwaailichten en sirenes in.  
Een product als cacaopoeder is in hoge mate anoniem. Elke zin die op een verpakking cacaopoeder staat en niet bijdraagt aan de traceerbaarheid van dat pak draagt bij aan de versluiering van het product. En in versluierde anonimiteit gedijt dubieuze handel zeer goed. 
Dus wanneer je een pak biologisch Fairtrade cacaopoeder wilt verkopen zijn mooie woorden gewoon misplaatst. Alleen met klare taal spreken en schrijven kun je wat mij betreft zo'n product geloofwaardig verkopen. Maar eerlijke, biologische handel is nu eenmaal ook handel en mooie woorden zijn een smeermiddel in elke handel. Probeer maar eens een product te verkopen met alleen maar eerlijke argumenten.


Waar heb ik het over? Happy Chocolate heet het pak cacaopoeder, dat ik uit de Ekoplaza mee naar huis nam. Ik citeer wat er op de verpakking staat:"Do care, eat happy. Wij vinden dat iedereen het geluk van cacao moet kunnen ervaren, ook de cacaoboeren en de samenleving waarin zij leven. Daarom kiezen we voor biologisch en Fairtrade en steunen we een agroforestry project. Uit de opbrengst van dit product gaat €0,05 naar het agroforestry project. Iedere hap maakt dus echt verschil. Dat smaakt toch naar meer?"
Tja wat weten we dan? Niets, helemaal niets. Een project krijgt vijf cent en in het pak zit fairtrade biologische cacaopoeder. Onder ingrediënten staat dan: "100% biologische cacaopoeder. Fairtrade cacaopoeder: onder Fairtrade voorwaarden ingekocht volgens het mass balance principe, totaal 100%. Herkomst: Afrika en Zuid-Amerika."
Okay, nu weten we iets, twee werelddelen worden genoemd, maar of het principe van mass balancing nu alleen toegepast is op het gebied van Fairtrade of op het biologische aspect van deze cacaopoeder of op beide? Al met al nog niet echt helder. Maar we zijn er nog niet.

Zoek ik op de pagina van Ekoplaza naar Happy Chocolate cacaopoeder, dan lees ik dat de cacao uit de Dominicaanse republiek en Peru komt. Dus kennelijk niet uit Afrika (of toch wel, door het mass balancing principe?) 
Wel vind ik informatie over het agroforestery project, dat kennelijk in Peru plaatsvindt. Pas verderop op de site vind ik twee namen van cacaoboeren-coöperaties: ACOPAGRO en Oro Verde uit Peru. (Oro Verde ken ik onder andere van Zotter cacao.)
Verder zoekend op de sites van deze twee coöperaties zie ik als klanten een aantal bekende namen staan. Mij valt op dat bij beide de naam van Tradin Organic staat, een groothandel in biologische producten uit Amsterdam. Ik ben benieuwd of dit de handelaar is waar Udea BV zijn pakken cacaopoeder heeft laten afvullen? Udea BV uit Veghel is de franchisegever van Ekoplaza en hun naam staat op mijn pak Happy Chocolate. Ik heb met Udea gebeld en om een toelichting gevraagd. De productmanager zou me terugbellen, maar ik heb tot nu toe nog niets gehoord. 
Verder bijdragend aan de versluiering van de herkomst van dit product is het toezicht op het agroforestry project in Peru. Dit toezicht houden doet Ecotop Consult, zo staat het op de site van Ekoplaza en ook dat klinkt mooi, nietwaar? Op de site van deze toezichthouder uit Bolivia, die afdelingen in Duitsland en Zwitserland heeft, kan ik echter geen project uit Peru terug vinden.
 
Wie het tot nu toe heeft kunnen volgen begrijpt wellicht waarom ik mooie woorden wantrouw.  Nietszeggendheid klinkt vaak geweldig goed.  

En hoe smaakt deze onduidelijke cacao dan? Wanneer ik aan het pak ruik is de geur behoorlijk zoet met een kersenkarakter. Ik maak er eerst een shot van, twee eetlepels cacaopoeder in een espresso kopje met warm water vermengd. De geur van gedroogde houtsnippers is dominant. Mijn eerste smaakindruk is toch echt verbrande koffie. Daarna komt, wat eerst een kersengeur was terug als zure kersen. Als laatste test proef ik deze cacaopoeder als chocolademelk met suiker. De geur wordt duidelijk zwakker en is nu cacao met wat kaneel. Of het aan het poeder ligt weet ik niet maar het mondgevoel is wel lekkere vettig. De kersen zijn nu helemaal verdwenen en ik ervaar überhaupt geen zuur meer. De meeste overeenkomst heeft de smaak met bamboekoffie met een matige nagalm van cacao. 
Eigenlijk geen cacaopoeder om veel woorden aan vuil te maken.

  
























Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Ghana, of de chocolatier zonder cacao