Moois uit Amerika

Enkele duizenden jaren geleden begon de cacaocultuur in Zuid Amerika. Net een tiental jaren geleden begon de craft chocolate movement in Noord Amerika. Via mijn dierbare vriendin Annemieke liggen er nu twee repen voor me die verschillende staten uit de Amerika's in zich verenigen.
Aan de westkust, Fresno California, is Raphio Chocolate gevestigd. Van hen heb ik de 92% Ecuador reep. Aan de oostkust, in Stuart Florida, zit Castronovo Chocolate waarvan ik de Colombia, Sierra Nevada, 63% Criollo & Trinitario Cacao mag proeven.


Met 62% moet je de Castronova een dark milk reep noemen, toch ziet hij er nog vrij licht van kleur uit. De krak is fors en strak en de geur..... Ik ruik volle melk met noten en karamel, geur in overvloed. Eenmaal op mijn tong zit er in eerste instantie een diepere karamelbitterheid in dan verwacht, maar niet bijtend of hard. Hoe langer het smelten duurt hoe milder de karamel wordt tot je op een soort amandelnougat komt die heerlijk lang blijft hangen. Het mondgevoel is weldadig. Puur genieten.

De Raphio reep is met 92% heel andere koek. Een donkere kleur, een krak als een kanonskogel, maar dan die geur, zo verrassend zoet. Als topnoot ruik ik zoet ingelegde kersen en blauwe bessen, in het midden een beetje hout en chocolade, dikke chocolade als basis. Deze reep smelt goed en gelijkmatig, maar wel snel. De smaak lijkt met een geroosterde smaak te beginnen, maar daarna proef ik zoethout en capuaçu met flink wat tannine. Het resultaat: een echt droge mond. De kersen, die ik rook, proef ik niet terug. Hoe zwaar en aards deze reep ook is, de smaak wordt nooit hard of scherp.

Op de verpakking van Castronova staat met grote letters geschreven om welke boonsoorten het hier gaat en waar ze vandaan komen. Op de achterkant staat een heel verhaal over hoe de Arhuaco (oorspronkelijke bewoners van Colombia) deze bonen per ezel uit het gebergte naar beneden brengen.

Op de verpakking van Raphio staat slechts Ecuador vermeld. Wanneer je de verpakking opent, kom je de naam Camino Verde tegen en pas dan weet je wat je eigenlijk voor je hebt. Camino Verde is het bedrijf van de microbioloog Vincente Noreno, die verse cacao inkoopt van zo'n honderd boeren uit zijn omgeving om te fermenteren. Hij werkt bijna uitsluitend met de Nacional cacaosoort. Door zijn kennis en de kwaliteit van zijn bonen is Camino Verde een begrip onder chocolademakers geworden.  

Welke informatie je als maker op je reep zet is een onderwerp dat al uitvoerig op allerlei manieren is belicht. En deze twee repen bewijzen maar weer eens dat je niet op de verpakking moet afgaan. Je moet blijven zoeken, lezen en navragen. En uiteindelijk natuurlijk proeven.  

Ook weerspiegelen deze repen weer de verhouding van het globale zuiden als grondstoffenproducent en het globale noorden als maker. Deze door mensen gemaakte onbalans moet door mensen ook weer veranderd worden.  
De chocolade zal ons toch blijven verbinden, continenten, landen, maar vooral mensen. Dat is min of meer mijn geloofsbelijdenis als chocoholic.

Dankjewel Annemieke, het waren twee heerlijke repen. 










     

Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief