Chocolade met.......?

Het is één van de belangrijkste keuzes die een chocolademaker moet maken.

Chocolade met wat?

Wanneer je als maker eenmaal besloten hebt met inclusies te werken, wat stop je dan in je chocoladereep, en wat zegt dit over jou als maker?

Zolang je blijft werken met smaken als peper, hazelnoot of framboos, zeg maar de klassiekers, zul je klanten hebben, maar je verovert jezelf geen plaats in de lijst van culinaire vernieuwers. 
Wil je het experiment aangaan dan is de vraag: met wat?
Kennelijk zijn regionaal of nationaal bekende smaken, kruiden, vruchten of zelfs hele gerechten, een goede inspiratiebron voor makers. 
Een paar maanden terug besprak ik hier de kip adobo reep van Theo & Philo Artisan Chocolates uit de Filippijnen. Kip adobo is een nationaal gerecht in dit land. Deze week schreef ik op mijn instagram account over de nieuwste reep van Krak Chocolade met de smaak van jeneverbes als toevoeging. Jeneverbes haalt Mark Schimmel uit zijn eigen regio. De kip adobo reep had voor mij niet gehoeven, de Krak-combi met jeneverbes is naar mijn mening een geniale ingeving. Wellicht is dit het lot van vele repen: een enkeling heeft internationale potentie, de rest komt amper verder dan de plaatselijke toeristenshop of maximaal de landsgrenzen.  
Hoe het ook zij: een groot deel van onze culturele identiteit wordt door ons eten vormgegeven en chocolademakers die het experiment aangaan met regionale producten of gerechten in hun repen verwerken verrijken onze cultuur. 
Het mooie aan chocolade is dat het zich met alles laat combineren en de smaak van chocolade in alle culturen gewaardeerd wordt. 

Nu liggen er voor me twee repen van het Amerikaanse merk BOHO Chocolate. In de ene reep zijn heel normaal cacaonibs verwerkt, de andere is rijk gevuld met zoute chips. Ja, aardappelchips in je reep chocolade stoppen is ook een optie. De eerste reep is een prijswinnende klassieker, de tweede zou ik een typisch Amerikaans product willen noemen. 
Van de maker begreep ik dat het nog maar niet zo eenvoudig is om chips door de vloeibare chocolade te werken en dan nog in de vormen te gieten. 
De BOHO 62% dark chocolate + cacao nib crunch heeft een mooie donkere kleur. De reep glanst ook goed, maar ik zie toch behoorlijk wat luchtbellen zitten. Het oppervlakte voelt goed vettig aan. De geur is zeer aromatisch, vooral bloemen ruik ik, maar ook framboos. De krak is goed krachtig, het breukvlak is hobbelig vanwege de vele nibs die erin zitten. Meteen begint het smelten en de vele nibs komen los in mijn mond. Op zo'n reep moet je af en toe toch kauwen om de sensatie van het krokante-effect te beleven. Framboos is ook de eerste smaak die naar voren komt. Wanneer deze frisheid zich dan intensiveert doet het me ook aan mandarijntjes denken. De nibs zijn niet te missen en hebben een pittige koffie/roostersmaak meegekregen die mooi contrasteert met de fruitsmaken. In de nasmaak komt het chocoladige pas naar voren, mildhoutig, en deze smaak blijft lekker lang hangen. Al met al een heerlijke reep.

Dan is de BOHO milk chocolate + potato chips aan de beurt. Het is een 51% bio-melkchocolade lees ik op de site. Kleur en glans zijn prima in orde, de achterkant van de reep is wild gevormd door de chips die eruit steken. Breken gaat makkelijk en eigenlijk zonder merkbare krak. De structuur van de reep is door de chips best wel losjes. Zoetrokerig zo zou ik de geur willen beschrijven. Op het smelten hoef je niet te wachten en net zo snel krijg je twee smaken mee. Zoet en zout gedragen door vet. Nu ik het zo opschrijf klinkt het naar een instant succes, maar dan wacht ik op de kick. Tja, als die niet komt is nog een stukje nemen het beste wat ik kan bedenken, enzovoort enzovoort. De reep is snel op, maar een smaaksensatie beleef je niet. Het is zeer milde chocolade en de chips zijn zo zout dat die elke nuance wegdrukken. Als gimmick zeer geslaagd, als reep geen must voor een chocoholic.

Jammer is dat er niet alleen op de verpakking van BOHO bijna geen informatie over de chocolade staat. Ook op de website is er een flink tekort aan chocoholic-motiverende info. Op hun single origin assortiment staan dan nog wel de landen vermeld. Op hun andere repen staan begrippen als Zuid-Amerikaanse cacao. Zo'n aanduiding klinkt naar een blend en voor een goede blend hoef je je niet te schamen. Geef ons chocoholics de informatie die we zoeken, het zijn ook verkoopargumenten.        











    

Reacties

  1. Opvallend hoe je beleving van deze twee repen uiteenloopt! De informatie is inderdaad summier. Collega Carolien heeft informatie opgevraagd bij BOHO en die hebben we, aangevuld met de smaakervaring van collega Marjan verwerkt in de productinformatie bij BOHO repen in onze webshop: https://www.cacaolab.eu/zoeken?q=Boho. Voor wie geïnteresseerd is in de herkomst etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de aanvulling. Bij de melkchocolade in de chipreep neemt naar mijn mening de chipsmaak veel weg van de eigensmaak van de chocolade. Bij de nibreep staat de pure chocolade juist in een mooi contrast tot de nibs en krijgen beide de kans zich goed te presenteren. Maar oordeel zelf. Naar ik begreep zijn de chiprepen een echt verkoopsucces.

      Verwijderen
  2. Hoi Peter, vreemde combinaties komen wel meer voor inderdaad. Maar er is wel iets voor elke smaak...je kent alvast wel "les goûts et les couleurs ne se discutent pas". Zelf ben ik alvast geen voorstander van extreme combinaties, zoals die enkele chocolademakers die willen opvallen ten koste van de smaak en emotie. Denk je nu zelf dat zij dit lekker vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Geert, dank voor je reactie. Ik ben wel een voorstander van experimenten, maar heb soms het gevoel dat er repen gemaakt worden alleen maar om op te vallen. Daarbij offert de maker de smaak van de chocolade op om wat hips en trendy op de verpakking te kunnen zetten. De nieuwe Krak reep met jeneverbes kan ik je echter aanraden. Groet Peter

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief