Chocoladespecialist?

Door steeds meer online te kopen ontnemen we menig ondernemer met een winkel zijn broodnodige omzet. Wij zijn er dus zelf de oorzaak van dat de traditionele winkel het zwaar heeft in Nederland.
Verandering is echter een constante in een consumentmarkt. Denk maar aan de komst van de etalage of het eerste warenhuis van Nederland, de Winkel van Sinkel. Toen dacht men ook dat er een nieuw tijdperk aanbrak. En zie, er zijn nog steeds winkels. Het digitaal boodschappen doen zal dan ook niet het einde van de winkel an sich betekenen. Wel zal de functie van een winkel veranderen.
Dat zag ik zeer goed terug bij de nieuwe chocoladespeciaalzaak Florentina in de Witte de Withstraat in Rotterdam. Eindelijk heeft nu ook deze stad een echte chocoladespecialiste. Nu is er geen definitie voor dit begrip, daarom stel ik die zelf maar eens voor. Een chocoladespecialist is een winkel die chocolade als kernactiviteit heeft en minstens 15 verschillende merken chocolade aanbiedt waarvan zeker een derde bean to bar moet zijn. (graag hoor ik hoe hierover gedacht wordt).
In ieder geval valt Florentina onder mijn definitie.

De winkel is heel groot en op het eerste gezicht vallen de repen niet eens zo op. Wel zie je een mooie bar met lekker gebak, dat zichtbaar achter in de winkel wordt gemaakt. Verder springen de chocoladefiguren van Arthur Tuytel in het oog. Deze chocolatier was de inspirator voor Fleur van Hoorn (eigenaresse en naamgeefster) om haar eigen chocoladewinkel te beginnen. Het doel is de bekendheid met goede chocolade bij het publiek te vergroten, daarom staan nu de kippen en paashazen van haar leermeester in de etalage om het publiek naar binnen te trekken. Eenmaal binnen neemt Fleur er alle tijd voor haar klanten met proeven, workshops en lekkere chocolademelk te overtuigen ook eens wat nieuws te proberen. Hier valt dan weer het begrip brugreep om de overstap naar de craft chocolate te maken. Plannen om ook zelf bean to bar repen te gaan maken zijn er ook. De eerste stappen heeft Fleur al gezet, maar voordat haar repen in de winkel liggen gaat het nog wel even duren. Ze heeft veel respect voor chocolademakers en wil eerst zelf nog meer ervaring opdoen. Dat gaat dan wel en plein public achter in de winkel gebeuren. Want winkelen is hier een event geworden. Chocoholics van Rotterdam en omgeving ga hierheen.
Bij Florentina kocht ik de volgende drie repen: Goodio 71% Arriba Cacao from Ecuador, Mānoa dark chocolate 70% en Kuná 82% Esmeraldas Rio Verde.
Goodio is een Fins merk dat in 2015 is begonnen nadat de oprichter Jukka Peltola de wereld verrijkt had met het spelletje Angry Birds. Op zoek naar een gezonde levensstijl is hij in de chocoladebranch geland en dat verklaart wellicht ook waarom er groot Raw-Organic-Vegan op de verpakking staat.
Behalve dat deze reep van de Arriba cacao gemaakt is, is ook het gebruik van cocosbloesemsuiker opvallend.
De reep ziet er als een hoogglans politoer uit en breekt met een donkere knak. De geur is vrij traag en zoet met een scheutje bosbessen erin. De reep geeft een lekker vet mondgevoel met een beetje zanderigheid, of dit door het steenmalen komt? Qua smaak komen mokkakoffie en een enkele golf van fruitzuur naar voren. De vanille die is gebruikt en waar ik meestal geen liefhebber van ben is zeer decent weggewerkt. Al met al vind ik hem voor een 82% reep wel erg zoet.
Mānoa is een chocolademaker uit Hawai! De reep die ik heb is ook van Hawaiiaanse cacao gemaakt, afkomstig van het eiland Hilo. Binnen de VS is Hawai de enige staat die zelf cacao produceert. Alsnog koopt dit merk ook elders op de wereld in wanneer er niet genoeg geleverd kan worden.
De reep ziet er goed uit, maar de geur valt meteen op. Een vrij hoge zuurtoon schiet in mijn neus en ik weet zeker dat menig chocolademaker deze reep langer zou hebben laten draaien om te proberen er wat meer van deze zuren uit te krijgen. Deze reep breekt helder en licht. Het mondgevoel is boterzacht en het smelten begint meteen. En wat een heerlijke verrassing is dit zeg. Het zuur dat zo sterk geurt blijkt in de smaak niet meer dan de kopnoot van een parfum. Met een paar seconden zakt die zure scherpte naar de achtergrond en een veel bloemiger midden komt tevoorschijn. Rozen en orchideeën zou ik willen noemen, gecombineerd met het frisse van een papaya. In combinatie met dat lichte zuur op de achtergrond lijkt het wel een fijne likeurbonbon. Pas als het stuk al gesmolten is en je min of meer aan de nasmaak toekomt, dan pas vind je een milde chocoladesmaak die rond is en nog lekker even blijft hangen. TOP!
Tot slot de reep van Kuná, ook deze is van Arriba Nacional cacao gemaakt. Het merk Kuna, opgericht in 2012, is heel bewust bezig met het behoud van biodiversiteit, direct trade en alles wat je maar goed kunt doen bij chocolade maken. Een goed werkende website hebben ze echter niet, maar deze link geeft wat meer info. De reep die ik dus heb is van bonen uit het Rio Verde kanton in de noordelijke provincie Esmeraldas. Kuná maakt zijn repen in Ecuador, wat bijdraagt aan een beter verdienmodel voor de cacaosector in dat land.
Bij deze reep is de geur wat zuiniger en is een combi van grond- en houtaroma's. Ik krijg geen krak, maar meer een zachte plop te horen. Voor het smelten is wat tijd nodig en daarin komen verschillende smaken voorbij. Het hout als eerste waarbij een vrij droog karakter overheerst, niet veel later proef ik rijpe kersen. Chocolade is eigenlijk pas de derde smaak, kruidig en bitter. Zo heb ik het graag.

Ga voor goede chocolade vooral naar de specialisten.


  
















Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Ghana, of de chocolatier zonder cacao