Paaseitjes en ander choco-ritueel.

Sterker nog dan Sinterklaas of kerst is pasen een choco-ritueel moment. De paaseitjes liggen elk jaar vroeger in de winkel om daarna ook steeds langer thuis in het schaaltje te blijven liggen. "Zo gauw ze er liggen verkopen ze" vertelde de groothandelaar. "Pasen is voor ons goed, want het is een lange verkoopperiode". Dit klinkt misschien wat treurig, maar pasen is bij uitstek ook de tijd voor de mooie chocoladestukken. Ik heb mezelf behalve de bekende eitjes dan ook een eend cadeau gedaan.
Eerst maar eens die eitjes proeven. Het plezier dat ik heb bij het eten van een goede reep chocolade is toch echt wat anders dan wat ik beleef bij het leegeten van die supermarktzakjes.
Die supermarktzakjes lijken niet alleen op elkaar, ze blijken ook vaak dezelfde oorsprong te hebben. Klik maar eens op de site van ABS Sweets uit Leersum onderaan op hun lijst met "al onze klanten", dan blijkt dat zij bijna heel Nederland niet alleen van paaseitjes, maar ook van chocoladeletters en kerstzoetigheid voorzien. Ik heb eitjes van de Spar, Albert Heijn en HEMA voor me liggen. Grotere holle, eenvoudige puur, melk en wit, maar ook melk/wit en mokka zitten ertussen. De witte eitjes, maar ook die met een smaakje zijn herkenbaar en een welkome afwisseling in een verder vrij vlak chocoladelandschap. De witte, moet ik toegeven, zijn aromatisch goed, alleen smelten ze niet lekker, iets te hard. De melk- en pure eitjes kan ik niet anders dan ZOET noemen. Neem gewoon een schep suiker met vet, want met chocoladegenot heeft dit niets van doen.

Wat ik wel bij al deze soorten opmerk is dat ze tenminste UTZ gecertificeerd zijn. Nederland loopt binnen de EU mee in de voorste rijen waar het gaat om duurzame chocolade. Van ABS Sweets hoorde ik dat retailers deze minimum certificering tegenwoordig ook eisen. En dat bewijst maar weer dat de invloed van de klant groter is dan je denkt. Wel is het eigenaardig om te horen dat, hoewel Nederland een enorme chocolade industrie heeft, geen van deze eitjes hier gemaakt zijn. ABS importeert alles.

Tony's maakt ook eitjes. Ze zitten in een leuk doosje en wie van hun repen houdt treft het. Hun eitjes zijn niets anders dan anders gevormde repen. Ze doen niet aan bijzondere vullingen. Een extra paasverrassing laat zich niet ontdekken.
Maar zoals we weten, de producten van Tony's zijn Fair Trade met daarbij hun beroemde slaafvrij-verhaal. Daarom toch weer een pluim voor deze makers. Nu nog aan de smaak werken.

En dan nu die vrolijke paaseend die ik mezelf cadeau heb gedaan. Deze heb ik gekocht bij
Dr Chocolate in Amersfoort. Achter deze titel gaat Tim van der Sanden schuil, een patissier die vol enthousiasme een heel scala aan producten maakt. Hij kiest hier voor de 70% Ocoa chocolade van Callebaut omdat deze "niet te zoet is en een goede viscositeit heeft". Het bijzondere fermentatieproces van deze cacao komt een andere keer aan bod. Wat mij betreft is dit het beste van alle paas-choco-producten die ik voor me heb liggen. Inderdaad niet te zoet. Ik proef een bittertoon die ligt naar koffie neigt en zelfs een schaduw van fris fruitzuur meebrengt. Bij het openbreken blijkt het stuk twee laagjes te hebben. Deze werkwijze koos Tim om een mooie glanzende buitenkant te krijgen en geen luchtbelletjes in het figuur. Al met al een zeer geslaagd product.
Iedereen mag natuurlijk zelf kiezen wat hij met pasen wil snoepen maar mijn advies: ga met pasen naar de patissier.

Fijne dagen en volgende week weer gewoon repen van de week.


Paashaas bij Dr Chocolate.








Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Ghana, of de chocolatier zonder cacao