Extra jubileum bloG......en drank!

Hieperdepiep hoera: ChocoladebloG is jarig.
Sinds 1 jaar schrijf ik elke week mijn bloG en met steeds meer plezier. Thema's en repen om over te schrijven zijn er te veel om op te noemen, zodat ik elke week toch weer een selectie moet maken.
Tot nu toe heb ik over 86 repen, 7 smaken chocolademelk, 3 proefpakketten met samen 11 soorten cacao, 34 bonbons, 8 verschillende paaseitjes, 1 zak cacaonibs en 1 chocolade eendje mijn mening gegeven.
Daarnaast heb ik drie musea, het Single Origin Festival en 5 dagen lang het Chocoa Festival bezocht,  vijf verse cacaovruchten geproefd en ik mocht zelf ook nog een lezing geven.
Voor het eerste jaar niet slecht denk ik, voor het volgende jaar staat nog veel meer gepland.
Maar nu laat ik eerst de kurken knallen om dit jubileum te vieren.
En wat drink je dan als chocoholic? Jawel, chocobier, chocowijn en chocolikeur staan voor me klaar met om het af te ronden een reep Kacau chocolade met lime, gember en zwarte peper.
Het feest kan beginnen.

Ik begin licht met het chocoladebier. Dit bier is door brouwerij Anders gemaakt in opdracht van Valentino Chocolatier uit Brussel. Het is zo gedacht dat je een stuk chocolade in je mond laat smelten en dan een slok bier neemt om dan de combi te proeven. Nou, die Belgen bedenken van alles, maar doe dit niet met mooie chocolade. Koop hiervoor maar een gewone industriereep. Single malt whisky gooi je ook niet in de cola. Het bier zelf is een mooi, beetje donker, lichtbitter bier. Als afsluiting van een barbecue zeer geschikt.
Dan heb ik ook nog een fles chocoladewijn met kersensmaak staan. Hou dit vooral als decoratief object in je choco-curiosa-kast. Werkelijk waar, na twee slokken kreeg ik last van maagzuur.
Door naar de likeur van Zuidam.
Deze bekende firma heeft echt een lekker likeurtje weten te maken. Er zijn bonbons die ons laten weten dat een goede chocoladesmaak met alcohol prima werkt, en dit likeurtje kan als aanvullend bewijs dienen. De duidelijk aanwezige cacaosmaak en de niet te krachtige alcoholnoot combineren heel mooi. Alleen de nasmaak neigt een beetje te veel naar karamel vind ik, maar...... dit flesje komt wel op.
Dan tot slot nog over de reep. Ik had de pure Kacau, die zij als basisreep gebruiken, al eens besproken (zie Hoe smaakt bean to bar?). Nu heb ik mezelf op de lime, gember, zwarte peper getrakteerd. Ooohh wat een ervaring. Iedereen die wel eens een reep met een smaakje koopt moet dit gaan proeven. Andere producenten verbleken bij het smaakgeweld dat dit merk weet los te maken. Je neus krijgt al een schok als je het pak opent. De extreem sterke, frisse smaken vliegen je om je oren. Wat een feest om deze goede basisreep zo volgestouwd met lekkers te proeven. In je mond mengen de smaken prachtig en is het een feestje, maar vooral het "nabranden" in je keel van de combinatie zwarte peper met gember is een sensatie. Je zou dit bij elke keelinfectie op doktorsadvies voorgeschreven moeten krijgen. Koop dit nu, want pas na het proeven weet je dat dit op je bucketlist had moeten staan.

Dank aan mijn trouwe lezers. Het was een heerlijk eerste jaar. Ik ben benieuwd wat er komend jaar aan puur genot op me afkomt.







Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief