7 juli Chocoladedag

Op 7 juli 1550 vermeldt het geschiedenisboek de introductie van cacao aan het Spaanse hof.
Voor de chocoholics in Europa reden om deze dag chocoladedag te noemen.
Ik vier deze dag door simpelweg twee lekkere Madagaskar repen te proeven.

Ik heb van Jordi's Chocolate de Madagascar Bejofo 75%. Voor zover ik weet is de Bejofo plantage onderdeel van het Åkesson imperium. Er zijn echter meerdere makers die hun bonen van deze plantage halen en zo ook het Tsjechische Jordi's Chocolate. Het is een Trinitario-cacao, zes dagen gefermenteerd en zongedroogd.
De geur van de glanzende reep is scherp. Ik ruik hout, maar ook peper, wat niet verwonderlijk is want op deze plantage is dat het tweede product dat er verbouwd wordt. De kerngeur is echter goed donker en belooft veel chocolade te zijn. De reep heeft een duidelijke krak. Sneller dan verwacht begint het smelten en dan komt er wat spannends op gang. De smaak schiet eerst in het bloemige en heeft toch ook een aardbeienkant. Pas wat later komt het zuur in deze reep naar voren, dat aansluit bij de aardbeien. Vanille zou je ook nog kunnen proeven, maar is niet extra toegevoegd. Het hout en peper van de geur laat zich niet in de smaak terugvinden. De diepte van deze chocolade is lang aanhoudend, maar kauw er niet op, want dan mis je veel moois.

De tweede reep die ik open is van Choco Card uit Hongarije, die ik vooral zou willen adviseren hun website in het Engels toegankelijk te maken. Zij gebruiken de mooie titel Bean to Bear voor hun repen, maar ook daar kan de spellingscontrole op je computer niet zo om lachen. Deze cacao komt uit precies dezelfde regio in het noordwesten van Madagaskar, alleen staat hier de plantage en soort niet vermeld, wel de stad Ambanja. Zo heet dan ook de reep: Madagascar Ambanja 99% het is een limited edition. Ik vind de vormgeving van de reep mooi gemaakt met die afgeronde hoeken. Helaas zie ik wel wat luchtblaasjes in de reep. Hier is de geur veel bitterder. Niet alleen van het hogere percentage cacao, maar zeker ook van een sterke roostering. De reep breekt niet makkelijk, hij is best wel hard en brokkelt ook een beetje. Bij het smelten moet je wel geduld meebrengen. Ja langzaam geeft deze reep zich over. Natuurlijk is er de associatie met koffie, maar als aanvulling zit er ook iets van appelstroop in. Aan de rand van het proeven zit wel een zuurtoon, maar die zet niet door. Verhoudingsgewijs is deze reep niet al te astringent. De nasmaak gaat richting walnoten.
Fijn om zo deze 7e juli, chocoladedag, in te gaan.

Ik wens jullie allemaal een mooie reep toe.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief