De Cusco - Chuncho verwarring

Om op ontdekkingsreis te gaan zijn twee repen chocolade uit Peru voldoende. Op de een staat Cusco op de andere Chuncho, en er opent zich een nieuwe wereld voor de belijdende chocoholic. Op mijn zoektocht naar chocoladesmaakervaringen zijn er nog steeds mogelijkheden om onbekend terrein te betreden. Zoals er vroeger witte vlekken waren op de landkaart, die nu door satellietfoto's zijn ingevuld, zo vult wat cacao betreft de landkaart zich langzaam met een enorme rijkdom aan variëteiten.
Cusco is de naam van een stad en regio in Peru. Chuncho is de naam van een cacaosoort uit Peru.  Maar vallen de begrippen Cusco en Chuncho samen? Het korte antwoord is nee. In de regio Cusco komt Chuncho voor, maar ook andere soorten cacao. En er komt ook Chuncho uit de regio's Junin en Ayacucho. Wie meer wil weten over de Cusco komt uit bij  Henkjan Laats van het Cacaomuseum Amsterdam. Hij is de Nederlandse expert op dit gebied. Net terug van zijn tweede reis op zoek naar de Chuncho vertelt hij: "De Chuncho is makkelijk te herkennen, alleen de ondersoorten zijn moeilijker te determineren." Licht verbaasd vraag ik door en dan blijkt deze soort uiteen te vallen in wel 60 ondersoorten.
Zo raak je het overzicht wel kwijt. Het is dan ook begrijpelijk dat sommige makers voor de simpele aanduiding Cusco kiezen als ze Chuncho bedoelen. Het is de discussie van soort versus terroir die je ook bij wijnen terugvindt.
Waarom nu dit geneuzel over Chuncho? Wel, de Chuncho-cacao geldt als één van de oersoorten cacao met een rijk smaakprofiel, die daarbij ook nog een hoog vetgehalte heeft. Een topcacao dus.
Ik ga proeven!

Van het merk Kampaq vond ik op het Chocoa Festival een reep 80% Chuncho, La Convención Cusco. Helaas kan ik geen website van dit merk vinden. Wel kreeg ik op het festival een filmpje mee waarop ze vol trots laten zien dat dit merk lokale boeren ondersteunt en ervoor zorgt dat hun producten biologisch gecertificeerd zijn.
De verpakking is bijna één derde groter dan de reep die erin zit. Direct bij het openen komt de zware geur me tegemoet. Al klinkt het breken vrij stevig, de reep voelt licht aan en heeft een hele zachte structuur. Maar vooral die geur intrigeert. Hij doet mij aan een tropische kas denken. Je ruikt de aarde, maar bent bedolven onder de geur van vreemde orchideeën. Bij het proeven smelt deze chocolade als sneeuw voor de zon weg. De nasmaak is die van een sterke koffieroostering (naar mijn mening te sterk) en blijft lang hangen.
Als tweede heb ik van Tribar Chocolate de Cusco-Peru 75%. Dit was dus het merk dat bij mij voor de verwarring zorgde. Ik heb het bij ze nagevraagd en ook zij gebruiken Chuncho uit de provincie La Convención dat in de regio Cusco ligt. Zo gauw ik de aluminium verpakking open, komt er eerst een duidelijke balsamico lucht op me af die snel verdwijnt. Wat wel blijft hangen is een meer peperige geur met een aroma van rijp fruit. Het breken geeft een wat matte plop. Deze cacao is gewoon door het hogere vetgehalte niet zo hard te krijgen. Het beetje meer vet laat deze chocolade letterlijk smelten als (cacao)boter. In de smaak vind ik wel wat van de balsamico terug die ik eerder rook, maar niet zo sterk. Vriendelijk speelt het samen met de aarde tonen en pruimenmousse die ik hier proef, een mooie smaakcombi. Boven dit alles zweven bloemenaroma's in mijn neus. Hier is de nasmaak lekker rond en werkelijk chocoladezacht. Deze lekkere reep is bij The Chocolate Shop te krijgen.

Voor wie echt diep wil gaan en Spaans leest kan via deze link een studie over elf Chuncho soorten downloaden waaruit ik deze foto heb gekopieerd.













Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief