Chocolademusea?

Wat stel je je voor bij een chocolademuseum? Chocoladefonteinen, toonbanken vol bonbons en dikke chocolademelk. Ja natuurlijk, maar het product chocolade omvat zoveel meer, bijvoorbeeld de plant, cacaosoorten, herkomstlanden, fairtrade, slavengeschiedenis en actuele slavernij, fermentatieproces, transport, productieproces, consumptielanden, enz, enz... Je zou er een heel themapark mee kunnen vullen. De realiteit is echter anders.

Zowel Amsterdam, Middelburg als de Zaanse Schans hebben, historisch gezien, redenen genoeg om vestigingsplaats van een chocolademuseum te zijn en aan toeristen geen gebrek.
Het kleine Cacaomuseum in Amsterdam is één van de projecten van Henkjan Laats, een bevlogen chocoholic, die we ook kennen van het Origin Chocolate Event 2017. Gratis toegankelijk sta je in wat eigenlijk zijn winkel is. Hierin vertelt hij met kennis en passie over wat hem aan chocolade fascineert. Mooie oude blikken, foto's en enkele Zuid-Amerikaanse gereedschappen ondersteunen zijn verhaal. Speciale vermelding verdienen de chocoladeschilderijen van Laura Reiman. Rondleidingen langs hoofdstedelijke cacao-hotspots, workshops en tastings horen bij het aanbod, evenals een mooi assortiment repen.

In Chocolademuseum Middelburg mag je chocolade proeven, je vingers in de gesmolten chocolade steken terwijl je over de cacaoschilvers loopt. Een dik boekje als entreebewijs (entree €4,00) blijkt vol informatie te staan. Ik hoop dat het gelezen wordt, want behalve een promotiefilm van Callebaut is informatie schaars. Wel is hun museumshop één van de best gesorteerde chocoladewinkels van het land geworden.
Tot slot, bij de Zaanse Schans (entree €10,00) wordt chocolade als industrieel product in beeld gebracht. De invloed hiervan op de regio is toch vooral buiten het museum te ruiken. Voor de sentimentele Nederlander is de Verkade Experience een weldaad. Wie voor de chocolade komt, komt tekort, een biscuitje mag je proeven.
Een goed en overzichtelijk beeld van de wereld die achter je reep schuilgaat krijg je nergens.
Waar de centen ontbreken (Amsterdam, Middelburg) wordt veel door het enthousiasme van de initiatiefnemers goed gemaakt. Daar waar wel geld is (Verkade Experience) is de doelstelling een beeld van de Zaanstreek te geven en speelt chocolade slechts een bijrol.
Ontbrekende centen zijn ook de reden waarom de groots opgezette Chocoladefabriek (van Maurits Rubinstein) in Amsterdam nog steeds als een mooi plan virtueel te bezoeken is in plaats van al jaren realiteit te zijn. Wel moet deze initiator een flinke collectie in de opslag hebben.
Er zijn dus initiatieven genoeg, aan belangstelling ook geen gebrek, maar zonder grote sponsor gaat het niet lukken. Schande dat, in een land waar zoveel geld aan de cacao en chocolade verdiend wordt, er geen samenhangende collectie gepresenteerd kan worden.
Wie een chocolademuseum zoekt waar het puur om chocolade gaat moet nog steeds naar Keulen. Hier heeft Lindt de portemonnee getrokken om zijn klanten met een heerlijk museum opnieuw aan zich te binden.

Tot slot: het zou de firma Callebaut en de gemeente Middelburg sieren als ze bij de uitbreiding van het Chocolademuseum Middelburg ruimhartig zouden meewerken, want niet alleen het achterliggende goede doel verdient ondersteuning, Middelburg kan nog best een attractie gebruiken. Daarbij is de proeverij één groot reclamebord voor Cacao Barry en Callebaut die vreemd genoeg niet op de lijst van sponsoren voorkomen!

  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief