Uit de gordel van smaragd

 "Ik ben makelaar in koffie, en woon op de Lauriergracht, no. 37." Zo begint de Max Havelaar. Hoe een roman na bijna een eeuw tot een begrip voor Fairtrade is geworden zegt wat over de kracht van dit boek. Dat voor een koffie- of cacaoboer sinds 1860 (eerste druk Max Havelaar) in praktische zin zijn wereld bijna niet veranderd is, moet ons te denken geven.
Wat niet iedereen zal weten: Indonesië is de derde cacaoproducent ter wereld, na Ivoorkust en Ghana. We hebben het dan over bulkchocolade, geschikt voor snoep, ijs, koekjes of andere zoetigheid. En net als in Afrika kan ook in Indonesië een kleine cacaoboer hiermee moeilijk een leefbaar inkomen van zijn veld halen.
Voor mij als chocoholic zijn deze productielanden meestal niet interessant. Het ICCO schat met een ruime marge dat ongeveer 1% van wat Indonesië produceert als "fine chocolate" beschouwd kan worden. Toch leuk dan, om twee verschillende repen uit Indonesië bij mijn vertrouwde hofleverancier Sweet Sisters te vinden. Nou is het" fijne" aan "fine chocolate" dat er geen standaardisering van dit begrip is.

Achter deze repen staan twee producenten: Original Beans en Krakakoa, beide met een duidelijke doelstelling die meer is dan winstmaximalisatie.
Krakakoa (vroeger Kakoa geheten) is een Indonesische "sociale" onderneming die boeren scholing aanbiedt om hun (duurzame) productiemethodes te leren en daarmee de kwaliteit te verbeteren. Door middel van Directtrade bieden ze een betere prijs en proberen zo te voorkomen dat deze boeren de natuurreservaten waarbij ze in de buurt wonen gaan gebruiken. De reep die ik heb is de 75% Saludengen Sulawesi Single Origin. Over welke soort cacao we het hier hebben is helaas niets te vinden. Verder valt over deze producent te vertellen dat zij alles in Indonesië zelf produceren.  
Original Beans probeert als onderneming behalve goede chocolade te maken ook bij te dragen aan het behoud van zeldzame cacaosoorten. Dit doen ze door een herbeplantingsprogramma waarin voor elke gekochte reep een cacaoboom wordt geplant. Ik heb de 68% Papua Kerefat reep gekocht en die vertelt een spannend verhaal. De Kerefat, zo staat op hun website, is een kruising tussen de Criollo- en Forasteroboom. Na het terugvinden van deze zeldzame soort in de kop van Papua Indonesië is Original Beans met een kweekprogramma begonnen. Ondanks alle inspanningen zijn ze nu door droogte en tegenslag gedwongen de productie te staken. De laatste repen worden nu afgeteld. Dit klinkt als een symptomatisch verhaal over bomen in Indonesië.
Tot slot natuurlijk: hoe smaken die repen?
Ik begin met de Krakakoa. Hierbij wil ik eerst opmerken dat de verpakking prachtig is maar erg lastig te openen. De reep ziet er prachtig uit met cacaovruchten erop getekend, en breekt heel makkelijk. Misschien wel te makkelijk want een mooie krak hoor ik niet eerder een plop. Ik ruik heel licht wat kruidige aroma's. Smelten wil deze reep bijna niet, pas met het nodige geduld gebeurt het dan toch. Een fijn mond gevoel krijg je hierbij niet, maar de smaak is op zijn minst intrigerend te noemen. Eerst denk je dat er helemaal geen smaak aan zit, tot zich plotseling een houtig aroma in je mond vestigt. Pas als eindelijk de chocolade wat dik vloeibaarder in je mond wordt, komt een chocoladesmaak vrij, met meteen daarbij ook munt zonder scherpte, eerder fris. Nadat de reep geheel gesmolten is merk ik  achteraf dat er toch een lekkere intense chocoladesmaak blijft hangen. Een vreemde sensatie om deze smaken in omgekeerde volgorde te proeven.
Het openen van de Original Beans Kerefat gaat een stuk makkelijker en daarbij word ik meteen beloond. Zo gauw ik het alu doorscheur komt mij een geur tegemoet die echt spannend is. Deze zurige geur zal niet snel vrienden maken, het geeft wel aan dat de maker deze cacao niet gedwongen heeft standaard lekker gevonden te worden. De reep ziet er niet spectaculair uit, maar glanst wel mooi. De krak is kort en helder en oh die geur! Ook deze reep smelt langzaam, geeft echter wel een prettig, fijn vettig mondgevoel. Qua smaak maakt het mijn verwachtingen, door de geur gewekt, niet helemaal waar. Ik proef vooral dikke chocolade met daarin soms een golf van mild fruit. Op de verpakking staat peer vermeld en dat begrijp ik wel, al moet ik zeggen dat vele peren in desserts een aromatische sterfscène beleven wanneer ze in slechte chocoladesaus worden verdronken. Het zure element in de geur blijft in de smaak compleet achterwege, jammer. Al met al qua smaak niet de spannendste reep die Original Beans heeft, maar blijf vooral deze producent ondersteunen. Koop die laatste repen.
Ik ben chocoladeblogger en kocht in op de Krommestraat no. 3.



















Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief