Waar krijg je een goeie kop?

Chocolademelk blijft voor mij een doorlopende queeste. Hoezeer ik ook van een reep kan genieten, de oorsprong van het chocoladegebruik is toch in vloeibare vorm. En voor mij is een goeie kop chocolademelk nog altijd een traktatie.
In de loop der tijd is mijn lievelingsdrank verworden van een elitair luxeproduct met bijbehorend servies tot een kinderzoethoudertje in van die gele pakken.
De afgelopen week heb ik chocolademelk gedronken bij Chocolatl in Amsterdam, bij Coffee Corazon in Amersfoort en bij de Coffee Company op het Waterlooplein in Amsterdam.
Bij Chocolatl en Corazon kon ik kiezen uit drie soorten. Hier krijg je pastilles die in de melk oplossen. Bij Chocolatl kon ik me niet inhouden, heb ze allemaal getest. Vooral de cacao uit Venezuela van het merk El Rey vond ik heerlijk als chocolademelk. Behalve een volle cacaosmaak was er ook een tweede laag aan fruit die zich bij elke slok versterkte. De verhalen en uitleg die je er hier gratis bij krijgt zijn onbetaalbaar. De gekarameliseerde cacaobonen die als proeverij erbij kwamen waren ook heerlijk. Bij Coffee Corazon geen verhalen maar wel een kaartje op het dienblad met oorsprong (Madagascar) en soort (Forastero) erop vermeld. Bij navraag bleek dit een bewust beleid om productinformatie te geven, top.
Met deze positieve ervaringen achter de rug was ik zo naïef om ook bij de Coffee Company een kop chocolademelk te bestellen. Tot mijn schrik zag ik de barista van dienst zo'n geel pak openmaken. De hipheid van een plaats blijkt niets over de kwaliteit te zeggen. Na enige discussie heb ik maar een ander drankje genomen.
Er zijn heel wat gastronomen die hun werk serieus nemen en chocolademelk dus ook, maar op plaatsen waar dit niet gebeurt zullen wij als chocoholics meer moeten eisen van de ondernemer. Wie de moeite neemt een goede koffie te zoeken, mooie figuurtjes in melkschuim te maken en sojamelk aan te bieden, kan zich qua thee en chocolademelk er niet met een slap aftreksel vanaf maken. Laat je niet als een kleuter behandelen omdat je chocolademelk drinkt. Spring op de barricade voor goede chocolade.
Voor wie het nog niet weet, er bestaat een mooi blad koffieTcacao speciaal over dit klassieke trio dranken. Iedere horecaondernemer zou er af en toe eens in moeten bladeren en zich laten inspireren. Voor thuis is het ook heerlijk leesvoer.
Tot slot een oproep: waar gaan jullie heen voor een goeie kop chocolademelk? Ik hoor het graag.

Eerdere blogs over chocolademelk: heimelijke genoegens en ga naar Denhaag.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief