Godenspijs en waar het te vinden?

Voor de buitenstaander lijkt chocolade, in Nederland, altijd en overal beschikbaar te zijn, voor de chocoholic ziet ons landje er echt anders uit.
Deze week was ik bij Chocolátl in Amsterdam. Onder het genot van een heerlijke Madagascar chocolademelk heb ik in alle rust hun aanbod bekeken, de repen van deze week gekocht en daarbij realiseerde ik me dat choco-speciaalzaken dun gezaaid zijn in dit land.
Natuurlijk heeft een webshop zijn voordelen, onbeperkte openingstijden, lage investeringen en de thuisbezorging. Toch geloof ik dat persoonlijk advies en de mogelijkheid tot proeven de verkoop meer stimuleert dan een beschrijving op een schermpje.
Nou zit ik zelf vrij gunstig; in Amersfoort is er Sweet Sisters en ik kom vaak in Amsterdam en Den Haag waar een behoorlijk aanbod is. Echter wat te doen als je hier niet woont of komt?
Natuurlijk hebben bovengenoemde ondernemers naast hun winkel ook een webshop, maar voor het complete beeld, hier de webshops die ik ken: TheChocolateShop.nlChocoladeverkopers.nlChocolademeesters.eu, en dan is er nog CacaoRunners.com voor hen die van gemak gediend zijn en kiezen lastig vinden.
Mocht je toch op avontuur willen gaan dan kan ik deze kaart als kleine tip geven: Chocoladekaart. Dit is echter een typisch Google product dat niet door kennis of kunde is gemaakt maar door cijfers. Hierdoor staan de Jamins en Leonidassen net zo vermeld als Metropolitan. Appels met peren vergelijken kan een computer heel goed.
Misschien wordt het tijd voor een echte chocoholicskaart? Nu eerst proeven.


De repen van de week zijn van een cacaosoort die überhaupt lastig te vinden is, kaart of geen kaart. De Porcelanacacao behoort genetisch tot de Criollo soort en geldt als een van de oersoorten cacao, precolumbiaans. De naam heeft te maken met de bijna witte (porseleinen)kleur van de rauwe boon, die pas na de fermentatie gewoon donker wordt. Is de Criollo slechts een paar procent van de wereldproductie, de Porcelana als ondersoort, is werkelijk een zeldzaamheid, mede door zijn gevoeligheid voor ziektes. De prijs is dan ook navenant.
Ik heb de Porcelana 70% van Manufaktura Czekolady uit Polen en de Porcelana 71% van Rozsavölgyi Csokoládé uit Hongarije. Beide merken halen hun cacao uit Venezuela.
De Czekolady reep is goed in alu geseald en bij het openmaken komt je een warm aroma tegemoet, maar voor mijn gevoel heeft het ook iets fris, groens. De reep glimt prachtig, heeft fijne kleine deelblokjes en breekt met een scherpe krak. Ik blijf er maar met mijn neus boven hangen, wat een geur. Chocolade als ondertoon, maar hout- en walnootgeuren zorgen voor een vol, rond geluksgevoel.
En dan proef je Porcelana. Boterzacht smelt deze reep. Alles wat scherp, bitter of zuur kan zijn aan chocolade is hier heel ver weg. Zijdezacht ontvouwt zich een smaaklandschap waarin zoet, rijp fruit zich mengt met notenolie, zonder enige scherpte. Terwijl de chocoladesmaak zich langzaam opbouwt neemt ook het zoet toe, en neemt bijna de overhand. Pas in de nasmaak blijft iets van frisheid, of zuur, als een vage nevel tegen mijn gehemelte strelen.
De reep van Rozsavölgyi is prachtig ingepakt en een juweel om te zien. Toch mis ik de deelblokjes, want zonder krijg je soms stukken die je niet verwacht. Luid en duidelijk breekt deze reep en ook hier een rijke chocoladegeur maar zonder het frisse erin. Maar, ooooh wat een genot. Het smelten begint meteen en waar je als kind van droomt vult je mond. Chocolade zoals de goden het bedoeld hebben. Warm en donker, diep en vol, mild en karakteristiek is wat mij te binnen schiet. Halleluja. Als natte bosgrond in de herfst waarin je de aanwezigheid van paddestoelen kunt ruiken, zo smaakt deze reep. Rustgevend, een zeldzame kwaliteit. Deze chocolade geeft een voldaan gevoel.

Om het even waar, KOOP DIT.  


















Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief