Een tropische verrassing?

Af en toe kom ik iemand tegen die niet van chocolade houdt. Ik vraag me dan altijd af of dit werkelijk zo is of dat het een zelfopgelegde kuisheidsgelofte is. Genieten van voedsel en drank is voor mij een van de vreugdes des levens, en chocolade is daar een betrouwbare grondstof voor.
Maar ieder z’n smaak, en wie weet zijn er echt mensen die nog nooit een lekkere chocolade hebben gegeten. 
Wat mij echter het meest verbaast, of eigenlijk stoort, zijn de onachtzame eters. Als ik zie hoeveel producten er zijn waar chocolade in verwerkt is, weet ik zeker dat het hierbij zelden om de chocolade zelf gaat. Deze producten verkopen omdat ze zoet zijn, en chocolade dient dan als camouflagesmaak voor suiker en vet. In de loop van de geschiedenis is cacao van godenspijs en betaalmiddel tot een verkoopverhogende karakterloze allemansvriend verworden waar nauwelijks aandacht aan wordt besteed. 
Maar in werkelijkheid is chocolade een tropische verrassing die, meer nog dan koffie, zich niet makkelijk laat winnen. Voordat cacao chocolade is vergt dit veel van de boer en de producent. Het is bijna onbegrijpelijk dat dit zo goedkoop kan. Al weten wij allen wie de prijs hiervoor wel betaalt.
De onbeperkte beschikbaarheid van dit prachtige product doet onze waardering ervoor geen goed. Misschien zou het juist goed zijn als er eens een productietekort kwam……!
Doe mij een genoegen; eet nooit meer onachtzaam een chocolaatje. Geniet bewust, en als dat niet lukt, koop dan de volgende keer betere chocolade, want goede chocolade dwingt je tot bewust proeven.


Wat repen van de week betreft ben ik toegekomen aan de laatste twee van de repen die ik op het Chocoa Festival heb gekocht. Dat cacao van oorsprong uit Zuid-Amerika komt is genoeglijk bekend, en Ecuador is een ware goudmijn. 
De Minka Ecuador 100% is een Single Origin chocolade van de Haciënda Guantupi. Prachtig dat je weet van welke plek deze reep komt, maar welke cacaosoort gebruikt is staat er niet op. De reep is een lekker dik blok met een intense, vette chocoladegeur. Met een licht “plopje” breekt de reep, en eenmaal in m’n mond begint deze reep meteen te smelten. Ik proef een diepbittere chocoladesmaak met een duidelijke zuurtoon aan top, waar ik toch walnoot in proef. Astringent is deze reep tot op het bot. Na twee stukjes heb ik een compleet droge mond en de punt van mijn tong lijkt wel een prikkelend stuk schuurpapier.
Veel minder bekend is dat er ook cacao in India wordt verbouwd. Cacao groeit in de strook tussen de 20ste graad noord en zuid van de evenaar, en de vier zuidelijke provincies van India boden zich aan om gekoloniseerd te worden met cacao. 
Uit India heb ik de Soklet 82%. Dit is een tree to bar reep waar ook weer de cacaosoort niet op staat. In een ruim alu-folie zit een wat doffe reep. Hij ruikt wat kruidig met zelfs wat kaneligs erin. Alhoewel deze reep dunner is breekt hij minder makkelijk, maar wel met een duidelijke knak. Met een beetje geduld wil ook deze reep prima smelten. Maar dan de smaak, ik proef van alles. De vanille, die is toegevoegd, is duidelijk herkenbaar. Ook (heide)honing proef ik en in vlagen ook wat mokkakoffie. Wat ik niet terugvind is de kaneel die ik wel kan ruiken.  Daarbij raak ik gedurende het proeven steeds meer de milde cacaosmaak kwijt waar deze reep wel mee begint. Een vreemde vruchtensmaak blijft uiteindelijk hangen.
De Minka is bij TheChocolateShop.nl te koop en voor zover ik weet komt Soklet bij chocoladeverkopers.nl in het assortiment.



Blijf deze week bewust genieten.

Reacties

  1. Niet bij ons (Chocoladeverkopers), wel - en dat is dan weer zover ik weet - bij de heren met wie wij aldaar onze stand deelden, Clearchox. De eerste keer dat ik zelf Soklet proefde (Origin Event) was ik bepaald niet enthousiast. Het recept schijnt daarna wel enorm aangepast te zijn, dus zal zeker nog eens proeven.

    Dus momenteel geen mening, behalve dat het natuurlijk mooi is dat er ook vanuit India cacao komt - ik proefde er van oa Areté al zeer interessante chocolade van.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief