fair fairer fairst.

Het blijft voor mij verbazingwekkend dat we over Fair Trade praten. Het woord impliceert dat er ook Unfair Trade zou bestaan en roept bij mij de vraag op: waar ligt de grens? Nog leuker wordt het als je bedenkt dat er verschillende maten van deze "eerlijke" handel bestaan. Je hebt UTZ, Fair Trade en Direct Trade. Zouden er dan ook maten van oneerlijke handel zijn? Zoiets als Oneerlijke handel, bedrog en eindigend met diefstal.
Het verschil tussen "leven" of "zorgen" hoor ik, in het dorp waar ik woon, door boeren uitgedrukt worden in een paar centen meer of minder die zij per liter melk krijgen. Daar tegenover staat een interview waarin ik de kunstverzamelaar van Otterloo hoor zeggen "als je iets wilt hebben moet je bereid zijn teveel te betalen". Verschillende markten blijken dus verschillende wetten te hebben. Ik ga hier verder geen preek houden over hoe eerlijkheid en handel zich tot elkaar verhouden, maar een overzicht van wat voor de chocoladeconsument van belang is kan wel handig zijn.
UTZ is, ik heb het al eens besproken, een systeem waarin transparantie en traceerbaarheid tot een evenwichtige prijs moeten leiden, zonder een bindende minimumprijs. Fair Trade biedt wel die minimumprijs maar stelt ook een flink aantal voorwaarden op sociaal en milieu gebied. Op deze organisatie is echter veel kritiek gekomen, omdat het soms lijkt alsof de kleine boer geen partij is in de totstandkoming van de prijs. Direct Trade is daar weer een antwoord op. De grondstoffen worden direct bij de boer gekocht en er gaat geen geld naar de tussenhandel of grote organisaties.
Deze week een Fair Trade reep van Green & Black's  en een Direct Trade van Madécasse, of ik de mate van eerlijkheid kan proeven betwijfel ik.


De Green & Black's Thin is een 70% Trinitario cacao (uit de Dominicaanse Republiek blijkt na wat zoeken) met rietsuiker, Vanile-extract en sojalecithine. Het is een mooie glimmende reep met een zware geur die naar drop neigt. Hij smelt langzaam en is heel fijn van structuur. De smaak geeft een prettige bittertoon maar toch ook veel zoet. Even lijkt er een verdieping in de smaak te komen, maar het blijkt een komen en gaan te worden. Nieuwe horizonten dienen zich niet aan en zo moet ik zeggen lekker maar geen complementerende smaken te bekennen.
Van Madécasse heb ik de 92% cacao met rietsuiker en voor de afwisseling zonnebloemlecithine. Op deze reep is vermeld dat "heirloom cacao" is gebruikt. Dit zegt echter niets over de soort. Een oude plant hoort ook tot een ras en die had ik graag vermeld gezien. Wel is de herkomst van deze reep bekend (Madagaskar), maar daar blijft het niet bij. Deze reep is ook daar gemaakt, wat werkelijk veel doet voor de plaatselijke bevolking. Alleen bij Grenada Chocolat (zie blog 1-10-'17) ben ik dit eerder tegengekomen.
Voor een 92% is het een tamelijk lichtgekleurde reep. De geur is van een milde chocolade en ik verwacht niet veel bijzonders. Smelten doet deze reep niet graag, je zit lang met een stuk in je mond maar dan....... Eerst een lichtzure smaak, fruitig is het juiste woord. Dit zuur ontwikkeld zich echter en wordt sterker, voor velen wellicht te sterk. Even is de chocoladesmaak helemaal weg maar dan komt deze vol terug, rond en warm zoals we van cacao gewend zijn. We zijn er nog niet want tot slot komt het bitter erbij. Bitter als een Arabica koffie waarbij je even met je hoofd schudt om de smaak te verwerken. Als je dan weer bij zinnen bent blijkt de echo van het zuur te blijven hangen als bij een kop Italiaanse espresso. Wat een genot.
Al vind ik de kreet "heirloom" een marketing tric, die niet nodig is bij Fair of Direct Trade, deze chocolade is heerlijk. Hij kost echter wel € 4,25 voor 75 gram terwijl je bij Green & Black's 100 gram voor € 2,49 hebt. Fair, Fairer, Fairst heeft dus wel zijn prijs.

Geniet, tot volgende week.    
















Reacties

  1. Hoe zeg je dat netjes? Bij het lezen van je bespreking stroomt het speeksel mijn mond in? Waar koop ik zo'n Madécasse blok? Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb 'm bij Dille & Kamille gekocht maar hij is online bij http://www.chocolademeesters.eu te verkrijgen. Heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief