in de schaduw van de bloeiende bomen

Waar je mee omgaat word je mee besmet, zegt het spreek woord, en zo is het ook bij chocolade.
De Cacao boom groeit in de schaduw van andere bomen en de vrucht neemt aroma's uit zijn omgeving op. Voor de chocoholic is het een echte kik die aroma's eruit te proeven. Maar hoe te proeven?

Hier een paar stappen die je op weg helpen om een freak te worden. Bekijk eerst je reep. Glimmend of mat? Misschien zie je dat de vorm niet goed gevuld is, dat kan aan de kristallisatie liggen. Breek een stuk af en luister er naar. Als ie niet knak zegt moet je je zorgen gaan maken. Dan ruik je eraan...tegen je neus aan houden en snuffelen maar. En dan proeven. Proeven wil zeggen op je tong leggen, NIET KAUWEN! Je laat de chocolade tegen je gehemelte smelten. Ogen dicht en concentreer je. Nu kan alles gebeuren en alles is goed. Jouw smaak bepaald en niet de mijne. Heb geduld en laat de chocolade wegsmelten, sommige hebben een heel verhaal te vertellen en je wilt het einde niet missen.

Zo, nu wat ik beleefd heb bij de repen van deze week.

Er liggen er twee voor mij. Uit de Original Beans serie heb ik de Beni wild harvest 66% voor me liggen (dankjewel Evelien), van Solkiki heb ik de Kablon 70%.
De Original Beans is afkomstig uit de regio Beni in Bolivia en hier betreft het cacao die niet op een plantage maar wild geplukt is. Echter in de kleine lettertjes valt te lezen dat dit slechts 58% van de cacao massa betreft, de overige 42% is als organic vermeld maar een verdere specificatie ontbreekt.
De Solkini is een trinitario cacao afkomstig van de Kablon Farm in het westen van de Filippijnen.


En wat proef ik dan?
De original Beans is wat ik een "donkere" chocolade zou willen noemen. Bitter is hij niet maar wel met een volle "bruine" smaak die zich langzaam ontvouwt. Het zoete aroma dat je ruikt ontwikkelt zich voor mij naar het nootachtige. Zuur, fruit of fris kan ik niet vinden. Opvallend: het is een harde reep die zo scherp als glas breekt.
De Solkiki reep laat zich minder makkelijk beschrijven. Op het eerste moment denk je een onopvallende cacao te hebben gevonden maar dan volgt er een achtbaan aan smaken. "Warme" kruiden richting gember en kurkuma dienen zich aan daarna komt voor mij het woord milde Mokka in beeld. Voorop het etiket staat banaan vermeld maar die krijg ik niet mee. Ik denk meer aan peer en heb deze combi getest: Top! Deze reep galmt lang na, glanst mooi en breekt met een heldere krak. Het gevoel van een "volle mond" is zelfs na een kwartier nog merkbaar.

 


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief