in de Bio-winkel

Regelmatig krijg ik de vraag gesteld, waar koop je je repen? Mijn antwoorden zijn dan vaak niet bruikbaar daar ik veel onderweg ben en ook graag voor een reep een stukje omrij. Een goed alternatief lijkt de Bio-winkel. Deze week ben ik dus bij de EkoPlaza op het Waterlooplein wezen inkopen. Nou is de EkoPlaza een franchise onderneming dus het kan zijn dat jouw filiaal een ander aanbod heeft dan wat ik tegenkwam.

Mij valt op dat veel topchocolade biologisch is als een soort van  neveneffect bij het streven naar topkwaliteit.
Omgekeerd is het niet zo dat elke bio-reep ook van topkwaliteit is.
De cacaohandel is bij uitstek geschikt  om aan zowel het milieu als aan "eerlijker" handel te werken en naar mijn mening zien we nu ook langzaam aan dat de grote jongens mee gaan buigen onder druk van de media en uit angst voor het verlies van marktaandeel. Misschien gaan we het nog beleven dat er werkelijk een faire prijs betaald gaat worden voor alle cacao waardoor deze "godenspijs" ook voor hen die er hard voor moeten werken tot een goed belegde boterham verwordt.
Tot die tijd blijft het nodig dat leraren repen Tony's Chocolonely kopen als lesmateriaal voor het vak "loopbaan en burgerschap" op het VMBO. Wel jammer om te horen dat deze leraren die repen zelf moeten kopen en niet door Tony's krijgen aangeboden. (Het Tony's Chocolonely lespakket lijkt me wel wat.)

  
Genoeg gepreekt, nu over tot de repen van deze week.
Als lichtste jongen heb ik een 80% Criollo uit Peru van Chocolate Makers, bio maar zonder fair trade keurmerk. Op hun website staat echter wel dat zij hun bonen voor een eerlijke prijs direct bij de boer inkopen.
Deze reep ziet er echt lekker uit met een mooie glans en vorm. Hij laat zich ook goed breken. De reuk heeft iets ouderwets lekkers over zich, vol en vet. Het mondgevoel is ook zo, vol en vet, maar naar mijn smaak dan net iets te vet. Qua smaak maakt deze reep het "volle" wel waar maar is daarin vrij vlak. Dit is zeker geen complexe chocolade, een zweem van fruit meldt zich aan het einde maar daar moet je je best voor doen. Een eenduidige chocoladesmaak is wat de klok slaat met flink wat zoet. Voor een doorgewinterde chocoholic is dit niet het ware maar als instapmodel voor wie zijn eerste stappen op het origine chocolade pad zet zeer geschikt. Comfort food voor wie het nodig heeft.


De twee andere repen die ik heb zijn 92%. Van Chocolat Stella (Bernrain) uit Zwitserland heb ik weliswaar een fair trade bioreep maar zonder enige aanwijzing over soort, oorsprong of bereiding. De  slogan "Chocolade uit Zwitserland" zegt volgens hun marketingafdeling alles.
Deze reep verschilt compleet van de vorige. hij ziet er ietwat stoffig uit. Geen glans en kleine blokjes. Een kruidig aroma snuffel ik en verheug me erop dit ook te proeven maar dan komt de verrassing. Ik moet eerst lang wachten voordat deze reep een richting aangeeft. Kort denk ik aan kaneel maar dan komt even koffie op, er volgt een windstilte die zoet lijkt te zijn maar precies op het moment dat de chocolade smelt komt er een zuur dat werkelijk de hoofdsmaak wordt. Dit zuur blijft ook flink lang hangen. Al met al veel complexer dan de eerste reep maar wie niet van het bitter zure houdt krijgt deze reep niet op. Dit is zeker geen allemansvriend.
Tot slot ligt nog de Vivani 92% uit Panama met kokosbloesemsuiker gezoet voor me. Ook hier is de cacaosoort niet vermeld. Dit is een mooi glansende dunne reep die met een heldere knak breekt. Hij smelt zeer fijn in de mond. De geur roept weinig verwachtingen op maar bij het eerste proeven komt meteen een sterke gebrande koffiesmaak door die lang aanhoudt. Als aanvulling komt een mooie donkere cacaosmaak langzaam naar voren. Waarin het karakter van de kokosbloesemsuiker zich uit weet ik niet maar voor mij is deze reep precies zoet genoeg. Ik ga deze met genoegen soldaat maken.
Conclusie: in de Bio-winkel is veel goeds te vinden al is het voor de ware chocoholic behelpen.















Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief