Pure Top, Pure Smaak

Zotter is Top! Proef dit!
Wie een blijvende choco ervaring wil moet op Zotter jacht gaan. Mijn eerste kennismaking met dit merk was de combinatie pure chocolade met een vulling van Blauwschimmelkaas, rozijnen en Balsamico azijn! Jawel...dat is een ervaring die je niet vergeet.
Bij mijn leverancier was deze soort nu niet voorradig maar wel wat spannends anders.
Ik heb  voor deze week twee repen (met dank aan sweet sisters ) die ik niet ga vergelijken. De een is "Chili bird's Eye" een reep met een 60% choco crème vulling met chili smaak. De andere is Zotter's 30 jarige jubileums reep, 75% 2016 Vintage dry aged, een pure chocolade waarvoor de bonen een jaar gedroogd zijn daarna met een nieuwe techniek geroosterd. Het spreekt voor zich dat hier ook alleen geselecteerde bonen gebruikt zijn o.a. van de Criollo.


Over de chili reep kan ik kort zijn. Het is een pure chocolade mantel gevuld met heerlijke choco crème die in het begin een beetje zoet smaakt, dan volgt er een kort maar pittig opvlammen van de chili waarna er een mooie combi als nasmaak in je mond blijft hangen. Sommigen  zullen deze reep te pittig vinden maar ik kan wel wat hebben.
Vaak zijn gevulde choco verrassingen  een teleurstelling voor mij maar deze klassieker is door Zotter evenwichtig en met zorg gemaakt. Daarbij komt dat deze chocolatier een vernieuwer is. Dus voor wie van gevuld houdt en rare combi's zoekt: elke variant van hem kan ik aanbevelen.
Hier  vast de link naar Zotter voor wie meer over dit prachtige bedrijf en zijn oprichter wil weten.
En dan nu de reep waar het mij om ging.........


......over de "Vintage 2016 dry aged" wil ik het hebben. Deze chocolade is zeer fijn in z'n nuances en toch vol van smaak. Het extreem bittere, soms zou ik het haast als metaal willen omschrijven, dat we kennen van de meeste cacao soorten is hier bijna niet aanwezig. Het fris zure is er iets meer in te vinden maar nog steeds niet in die mate dat het smaakbepalend wordt. Een intensieve cacao smaak zou ik het willen noemen. Anders gezegd, deze reep smaakt zoals ik hoop dat chocolade melk smaakt maar het nooit doet. Niet zoet, een mooie "smelt in de mond en vooral de warmte die de volle smaak van chocolade kan hebben. TOP
Leuk is dat Zotter er een klein briefje bij doet over hoe je dit moet eten. "Een stukje chocolade even op je tong laten liggen en dan zacht tegen je gehemelte drukken." Probeer het eens, dan merk je wat ik met die "smelt" probeer te zeggen.


Volgende week ga ik het over chocolade belevenissen hebben, want een blog schrijver maakt wat mee!

Geniet ervan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief