Choco Basic's en UTZ

In contrast met mijn vorige blog grijp ik nu naar de basis van wat er in dit landje aan chocolade bestaat. Voor mijn blog doe ik alles; zo bezocht ik de Albert Heijn in Leusden alwaar ik letterlijk op mijn knieën op zoek ben gegaan naar de AH Dark chocolate basic 50%.
Om weer een goed vergelijk te kunnen maken heb ik ook een reep Delicata puur 58%, met het mooie opschrift "Every day Happiness" en een van het welbekende Verkade intens puur 54% meegenomen.
Voor de goede orde, de warenwet schrijft voor dat melkchocolade minstens 25% en puur minstens 35% aan cacao bestanddelen moet hebben. Zij hanteren daarbij moeilijke regels over hoeveel cacaoboter en droge cacao gebruikt mag worden maar hou deze twee getallen maar in gedachte.
De repen van deze week zitten dus ruim boven de wettelijke norm maar voor een chocoholic is dit toch het lichte spul.
Wat verder opvalt is dat op alledrie het UTZ certified zegel staat.



UTZ,  in 2002 mede door Albert Heijn opgericht (jawel: ere wie ere toekomt), is in 2007 met een  cacao programma begonnen. UTZ probeert de cacao handel transparanter, eerlijker en minder milieu belastend te maken. Zij garanderen echter geen minimumprijs aan de boeren zoals Max Havelaar dat doet. Al krijg ik een beetje het "wij van WC eend adviseren WC eend" gevoel, ik kan niet anders dan onze AH loven voor dit werk. Elk certificaat is beter dan geen lijkt mij en zo word deze handel langzaam doordrongen van de noodzaak tot verandering.
Maar nu over tot de smaak.

ZOET, ZOET, ZOET zou de samenvatting kunnen zijn.
Alleen bij de Delicata is er een vleugje vanille extract te vinden en na even wachten komt er vaag wat chocolade aroma langs maar  uiteindelijk blijft er alleen de smaak van verbrande suiker over.
Hoe ik ook mijn best doe, bij de AH basic kan ik werkelijk geen diepte in de smaak vinden. Deze reep is een 1 dimensionaal product en bied mij niets van wat chocolade zo bijzonder maakt.
Ook bij Verkade, wellicht ons bekendste merk, proef je suiker die bijna karamel is geworden en verder niets meer. Daarbij is het een stof-droge reep.

Aan wie deze repen eet uit financiële overwegingen (de AH basic kost €0,49 voor 100 gram) zou ik willen zeggen: spaar je geld tot je een spannende reep kunt betalen.
Aan wie gelooft dat chocolade en karamel dezelfde smaak moeten hebben zou ik willen zeggen: vraag eens na bij een speciaal zaak of heb het lef eens iets anders dan je gewend bent in je karretje te doen. Al verdiend Appie een compliment voor een UTZ artikel op dit prijsniveau, in hun schappen ligt echt beter spul.
Ik ga van deze repen een chocotaartje te bakken.

Veel choco-avontuur en volgende week weer heel wat anders.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief