De wereld is chocolade!

De hele wereld is chocolade en chocolade is de wereld.

Om dit blog goed te starten heb ik bij Sweet Sisters in Amersfoort een heerlijke reep van een van mijn lievelingsmerken gehaald. Nadat ik de eerste had gekocht en vertelde over dit blog, kreeg ik meteen een tweede mee om een goed vergelijk te maken. Waarvoor hartelijk dank.
(Tip: begin een blog; het loont)

Maar nu over de chocolade.




Ik wil het hebben over de Grenada chocolate company 71% en 82% cacao.
Ik ben werkelijk verrast door het vergelijken van deze twee. De 82% kende ik al en ik verwachte dus van de 71% gewoon minder van het zelfde, maar mooi mis.
  De 71% is een complexe eigen smaak die  voor mij nog het best met goede rozijnen, iets te lang gebakken in de appeltaart, te vergelijken is. Ook proef ik wel de rietsuiker maar de reep is net niet te zoet, het bitter-zuur, typisch aan goede pure chocolade, komt er licht doorheen. Al met al een aangename verrassing.
  De 82% is voor mij als een goede vriend. Hier proef je vooral het bitter-zuur en dat in al zijn volheid. Geen spoor van zoet te bekennen, hooguit iets citrus achtigs, dat het wat lichter maakt. Na een klein stukje heb ik een droge bek en is mijn eetlust met de helft afgenomen. Wel is dit een chocolade die heel goed bij een single malt whiskey past. Dit is PUUR genot.
Bij de winkel vertelde ze mij dat dit bitter-zuur misschien wel de redenen is waarom dit merk geen omzetknaller is. Of € 5,00 voor 85 gram meewerkt weet ik niet maar voor een biologische reep van deze kwaliteit is het niet teveel.

Tot slot: alle ellende maar ook al het moois wat we in de grote boze buitenwereld tegenkomen treffen we ook in de chocolade wereld aan. De repen van deze week zijn er het beste bewijs van. Behalve dat ze heel lekker zijn hebben deze blokken chocolade een verhaal te vertellen. Ik ga hier niet de moraalridder uithangen maar kijk eens op de volgende link.
 De Grenada chocolate company gaat in alle opzichten nog veel verder dan het welbekende Tony chocolonely.

Geniet deze week weer van goede chocolade,

Peter

Reacties

  1. Inderdaad Peter, deze chocolademakers gaan veel verder dan 90% van alle chocolademakers. "Ere wie ere toekomt".

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Marketing en strategie

Choco-praat: Wouter Tjeertes, vijf jaar Pure Chocolate

Craft Chocolate Cuba of het versprinngend perspectief