Posts

Fris groen

Afbeelding
Overal om me heen zie ik fris groen. Elke lente verwonder ik me opnieuw over al die energie die een beetje meer zonlicht in de natuur laat vrijkomen. Een nieuwe lente en een nieuw geluid, dichtte ooit Gorter. Maar hoezeer ik ook van de lente geniet, zij is een voorbode van de komende zomer en zo gezien een vooraankondiging dat het chocoladeseizoen ten einde loopt.  Na Pasen, een soort van afsluitend hoogtepunt, zien de retailers met het stijgen van de temperatuur onze chocoladehonger steeds verder afnemen. Voor velen onder ons past een zoete vettigheid als chocolade nou eenmaal niet goed bij warm weer. Vreemd eigenlijk, want cacao is een tropische vrucht. Hoe kun je je, als chocoholic, voorbereiden op de komende zomer?  In de zomer geniet ik het meest van repen die veel fruitsmaken en weinig suiker hebben dus hoge percentages cacao. Belangrijk is je repen op tijd in te kopen, want transport boven de 25ºC kan fataal zijn voor een mooie reep. Verder is een kleine wijnkoelkast ko...

Zijn chocoholics kind gebleven?

Afbeelding
Chocolade kent geen leeftijd. Een van de mooie eigenschappen van chocolade is dat elke leeftijd dit genotsmiddel kan eten zonder zich ervoor te hoeven schamen.  Mijn kleine nichtje van vier wordt net zo enthousiast bij het zien van haar beker chocolademelk als ik bij de mijne. En de chocoladetopping peutert ze met veel genoegen met haar kleine vingertjes van de taart af om daar apart van te kunnen genieten. (Als niemand oplet doe ik dat ook.) Zijn chocoholics dan volwassenen wier smaak op het niveau van een vier jarige is gebleven?   De meest geliefde chocolade onder volwassenen is toch melkchocolade en net als voor kinderen blijft chocolade een soort van luxe traktatie. Zaken als smelt, mondgevoel en inclusies zijn voor kinderen net zo belangrijk als voor volwassenen. Verschillen zie je pas boven de 60% cacaobestanddelen, een grens die vaak pas na de puberteit gepasseerd wordt, maar lang niet door iedereen. Met de ronding van de hogere percentagegrens neemt het geneuzel over ...

Onze man in Cabinda

Afbeelding
Ook mijn aandacht is momenteel in de eerste plaats gericht op wat er in Europa gebeurt. Een aangename afleiding van de dramatische berichten uit ons continent geven mij de dagelijkse foto's van Kinito Van- Dunem, onze man in Cabinda, Angola.  Begin jaren zeventig waren koffie en cacao belangrijke exportproducten voor Angola. Na dertig jaar burgeroorlog is de productie van cacao drastisch afgenomen. Maar de laatste jaren is er weer een meer constantere productie en staat Angola op de 39ste plaats van cocaproducerende landen met een bescheiden productie van 431 ton per jaar. Een deel van deze productie verdwijnt via onduidelijke wegen naar opkopers in buurland Congo. Het officiële exportcijfer van cacao uit Angola is nagenoeg nul. Sterker nog, Angola importeert cacao. Als trotse Angolees wil Kinito deze situatie veranderen.   In het dagelijks leven is Kinito werkzaam bij  Smells Like Chocolate  in Zaandijk. Nu het oogstseizoen is, bezoekt Kinito Angola weer. In de...

Jana Rülke en haar cacaorevolutie

Afbeelding
 "O Freunde, nicht diese Töne. sondern lasst uns angenehmere anstimmen."  Met deze zin veroorzaakte Beethoven een muzikale revolutie, om aansluitend ons Europese volkslied te componeren. Onderzoekster Jana Rülke heeft ook revolutionaire gedachtes. En wel aan een cacaorevolutie, maar waarschijnlijk publiceert zij eerst haar onderzoek. Dat onderzoek maakt deel uit van het  CoVaCoa  project en heeft de verschrikkelijke titel:  Wertketten und Konsumentscheidungen – Fernwirkung von Governance und Produktbiographien am Beispiel von Kakao.   Voor ik over de radicalisering van deze wetenschapster spreek eerst iets over Jana zelf.  De trouwe bloG-lezers hebben in Mei 2021 al gelezen over haar voorgenomen onderzoeksreis naar Ghana. Nu is Jana terug en ik spreek haar, niet zozeer over de verzamelde data, die moeten nog uitgewerkt worden. Het zijn meer haar intermenselijke ervaringen, noem het de randverschijnselen die haar opvielen terwijl ze haar onderzoek over ...

Een blik op wielen

Afbeelding
Met enige regelmaat kom ik ze tegen, tasting wheels . Ga je er eenmaal op letten dan blijkt voor bijna elke voedsel- of drankencategorie wel een of meerdere tasting wheels te zijn ontwikkeld. Ik heb enkele tasting wheels die in de koffie-, thee- en chocolawereld in omloop zijn naast elkaar gelegd en ja, wat zijn dan de overeenkomsten en zijn er in het oog springende verschillen? Verder ben ik eens gaan rondvragen over het gebruik van deze wheels.  Voor dit artikel ben ik in eerste plaats dank verschuldigd aan thee-sommelier  Mariëlla Erkens , zij heeft mij met haar kritiek flink geholpen. Verder bedank ik ook chocolade-expert  Hazel Lee  en  fine cocoa expert   Maria Jimenez , eigenaar van The Chocolate Shop  Raymond Soerodikromo , koffiebrander  Ian Pieters  tevens eigenaar van Evermore koffie/thee/cacao en Carambole bonbonmaakster  Rita Zamoshchina .  Goed, tasting wheels zijn niets anders dan pogingen om orde te schepp...

Dominicaanse Republiek en Haiti of: de vrijheid van cacao

Afbeelding
Cacao van de Dominicaanse Republiek is alom tegenwoordig in de craft-chocolate- beweging en zelfs daarbuiten. Op de wereldmarkt voor biologische cacao zijn de Dominicanen zelfs dominant. November 2021 verscheen een supply case study , gemaakt door het Nederlandse  Gaia Cacao , in opdracht van onder andere USDA , over de cacaoketen in de Dominicaanse Republiek.  Na het lezen van deze study kwam bij mij de vraag op: hoe is de situatie dan in Haïti, het andere deel van het eiland  Hispaniola ? De positie die Haïti als cacaoproducent inneemt is zeer bescheiden. Al is ook dit land voor chocoholics een bekende origine, op wereldschaal stelt dit deel van Hispaniola niet veel meer voor. Simpel gedacht zou je de productiecijfers van Haïti als een derde van die van de Dominicaanse Republiek verwachten, maar dat is helaas niet zo. Km2 inwoners  cacaoboeren cacaoaanbouw/ha. cacao kg Haïti 27750 11067777 43600 30598 14942000 Dominicaanse republiek 48192 10499707 ...

Marketing en mooie woorden

Afbeelding
Mijn alarmbellen gaan rinkelen als ik mooie woorden op de verpakking van een chocoladereep lees.  Lees ik zulke woorden op een verpakking cacaopoeder dan schakel ik ook zwaailichten en sirenes in.   Een product als cacaopoeder is in hoge mate anoniem. Elke zin die op een verpakking cacaopoeder staat en niet bijdraagt aan de traceerbaarheid van dat pak draagt bij aan de versluiering van het product. En in versluierde anonimiteit gedijt dubieuze handel zeer goed.  Dus wanneer je een pak biologisch  Fairtrade  cacaopoeder wilt verkopen zijn mooie woorden gewoon misplaatst. Alleen met klare taal spreken en schrijven kun je wat mij betreft zo'n product geloofwaardig verkopen. Maar eerlijke, biologische handel is nu eenmaal ook handel en mooie woorden zijn een smeermiddel in elke handel. Probeer maar eens een product te verkopen met alleen maar eerlijke argumenten. Waar heb ik het over? Happy Chocolate  heet het pak cacaopoeder, dat ik uit de Ekoplaza mee naar hu...